معرفی تابلو شمایل حضرت محمد ( ص ) اثری از استاد حسین بهزاد بمناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص)

معرفی تابلو شمایل حضرت محمد ( ص ) اثری از استاد حسین بهزاد 
بمناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص)
  • کد مطلب: 8422
  • تاریخ انتشار: سه شنبه 11 مهر 1402 - 12:32

تابلو شمایل حضرت محمد ( ص ) اثری از استاد حسین بهزاد

بمناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص)

پژوهش از موزه استاد حسین بهزاد

تابلو شمایل حضرت محمد ( ص ) توسط استاد حسین بهزاد کشیده شده است .ابعاد این اثر41*31 می باشد. زمانیکه به چهره تخیلی کشیده شده از حضرت محمد ( ص) نگاه می کنیم معصومیت ، آرامش درون ، بزرگواری و بزرگی روحی ، همچنین ساده زیستی و دوری از تجملگرایی را به خوبی میتوان در این شمایل دید که این خود می تواند نشان دهنده اندکی از شاخص های اخلاقی پیامبر اکرم د ر دید نقاش باشد ، مضاف براینکه استاد بهزاد نماد انسان کامل بودن آن بزرگوار را با کشیدن هاله درخشان اطراف سر ایشان به تصویر کشیده است.

همانطوریکه در ویژگیهای آثار بهزاد توضیح داده شد از مشخصات آثار بهزاد پرهیز از شلوغی طرح و همچنین استفاده از تندی و کندی خطوط و نیز بکارگیری از چند رنگ محدود در خلق اثر بوده که در این اثر نیز این ویژگیها به خوبی هویدا است . استاد با پایه قرار دادن رنگ کرم و اضافه نمودن اندکی رنگ آبی و قرمز در قسمتهای مختلف ، سه رنگ متفاوت که دارای یک ریشه مشترک هستند را ایجاد نموده که انتخاب  رنگهایی متحد با یک ریشه میتواند خود اشاره ای به وجود وحدانیت و یکتا پرستی رسول اکرم باشد. درقلمگیریها و پردازهای خطی انجام شده بر روی  نواحی گردن و صورت این شمایل از رنگ قهوه ای تیره  استفاده شده و تمامی این نقش بر پیش زمینه ای طلایی رنگ که این رنگ خود نشانه الوهیت است ، با استفاده از آب طلا کشیده شده است .

بخش بعدی متن اصلی دیده می شود که اصطلاحا قاب قابی و رنگین نویسی است و به خط رقاع  خصایل پیامبر اعظم ( ص ) در آنها نوشته شده . زمینه این خطوط در داخل هر قاب از گلهای ریز ریسه ای قرمز و مشکی بر زمینه مطلایی تشکیل شده است . اطراف متن اصلی نیز جدول بندی الوان و منقوش با نقش گره ای و بندی می باشد .

بعد از متن اصلی حاشیه فرعی اول قرار دارد که دارای کادر الوان و جدول بندی کتیبه ای تزئینی ، مطلایی و به خط رقاع ، رنگین نویسی شده که بخشهایی از سوره آﯾﮥ الکرسی به همراه صفات جلالیه خداوند (دعای جوشن کبیر) در این کتیبه ها جای گرفته اند.

قسمت بعد ، حاشیه مادر یا حاشیه اصلی که تمام تذهیب و ختایی است و به سبک اصفهان کار شده که دارای کادری جدول بندی شده ، الوان . گره ای و بندی است .

در آخرین قسمت نیز حاشیه فرعی دوم  قرار دارد که دارای کادر الوان گره ای و بندی است که در داخل جدول بندی کتیبه ای تزئینی ، مطلایی ، به خط رقاع الوان ، بخشایی از سوره نور و همچنین صفات جلالیه خداوند ( دعای جوشن کبیر) نوشته شده .

 لازم به ذکر است تذهیب این اثر توسط" سید ابوالقاسم مذهب یزدی " انجام شده که تخصص این تذهیب کار در هنر حل کاری وتزئینات طلایی است .