معرفی نستعلیق گلزار با نقش شیر و خورشید
نام اثر : قطعه خط
قلم : نستعلیق جلی
تزیین : گلزار ( خط نقاشی سنتی )
رقم : نامشخص
نقش: گل و بته سازی فرنگی با طرح شیر و خورشید و تاج ساسانی
منسوب : محمد حسین شیرازی
دوره: قاجار
قرن : ۱۳ ه.ش
ابعاد : ۴۶×۳۱ cm
مکان نگهداری: موزه میرعماد
عکاس: جواد نجف علیزاده
...شیر و خورشید در دوره پیش از انقلاب اسلامی به منزله نماد ملی از آن استفاده میشد این نشان که در حال حاضر بر میان سطور قطعه خط گلزار معرفی شده قرار گرفته است در گذشته نشان فرهنگی اقوام و تمدنهای کهن بوده است و ریشه شیر و خورشید را به ستاره شناسی می رساند. از قرن ۶ ه.ق در ایران این نشان به آثار هنری در تمام قلمروهای اسلامی رسوخ یافت تا جایی که در دوره سلاجقه بر سکه ها نقش میشد . این نشان در هر دوره از تاریخ ایران به گونه های مختلف منتشر شد تا اینکه در عصر صفوی به منزله نشان تعبیری مذهب تشیع/ ایرانی شهرت یافت .در دوره قاجار بارها بر برخی از صنایع هنری آن دوره بکار رفت و تا عصر پهلوی تداوم یافت .
در اندیشه برخی از صاحب نظران نقش شیر و خورشید نمادی از وجود پیامبر اسلام ص و همچنین امام علی ع است . این نقش در گذشته بر پرچم ایران هم بکار میرفت .
منبع : تاریخچه تغییرات و تحولات درفش و علامت دولت ایران . نوشته یحیی ذکا . سال ۱۳۴۴ . وبگاه اسناد رسمی مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی .
درفش ایران و شیر و خورشید . سعید نفیسی . سال ۱۳۲۹ . چاپ رنگین . تهران .
سلسله مقالات درباره درفش های ایران .فصلنامه پژوهش هنر . سال دوم . ش ۵ .
مریم فدایی ( مسئول موزه میرعماد )
آذر ماه سال ۱۴۰۰ ه.ش