🔸 معرفی اثر موزه میرعماد
نستعلیق چپه نویسی رقم مجنون هروی
سده ۹۰۶ ه.ق ابعاد ۱۷×۲۶سانتی متر
شعر از محمود رفیقی :
چشمان خوابناکت ترکان فتنه جویند
یا آهوان خفته در آفتاب رویند
مجنون هروی فرزند کمال الدین محمود رفیقی شاعر و خوشنویس است و برخی او را هروی یا مشهدی میخواندند .پدرش از کاتبان مشهور هرات بود .او به دست چپ و وارونه می نوشت.
او را از مخترعین خط توامان میدانند که ترکیب کلمات با نقش حیوان را در نگارش بکار میبرد .
خط تزیینی :
سابقه خطوط تزیینی به دورانی میرسد که در شهرهای خراسان بزرگ مانند نیشابور از ترکیب حروف کوفی با تصویر حیوانات و خصوصا سر پرندگان بر سفالینه ها نقاشی شد .این شیوه کار در آثار معماری بناها و گچ بری ها و اجر کاری های سلجوقی تا ایلخانی تداوم یافت و با نقوش زیبای خط کوفی و ثلث تزیینی به اشکال متفاوت بکار رفتند .خط معقلی . خط کوفی مشجری نمونه خطوط تزیینی آن دوره است و از مشهورترین نمونه خطوط تزیینی گذشته میتوان به خط نقاشی با تصویر خروس اشاره کرد .دوره های صفوی زند و قاجار ادوار ایجاد خطوط تزیینی متفاوت مانند خط مشجری خط آیینه ای خط مسلسل خط ناخنی و دیگر خطوطی است که بیشتر جنبه زیبا نویسی داشتند و بیشتر ابداعات هنرمندانه آنها متعلق به قرون ۵ تا ۹ ه.ق است .
دوره زند و قاجار بیشتر خوشنویسان از ترکیب ساده خط و نقوش حیوانی انسانی گیاهی به اشکال خط گلزار استفاده میکردند که در ماهیت خط خللی ایجاد نمی کرد و کلا به لحاظ فرم و خلاقیتهای تصویری نسبت به خطوط تزیینی دوره های پیشین از ارزش تصویری پایین تری برخوردار است .
▫️مریم فدایی ' مسئول موزه میرعماد
شهریور سال ۱۴۰۰ه.خورشیدی
@saadabadpalac