ظرف نقره
• نام سازنده : بوین تابورت (Bion Taburet)
• کشور سازنده : فرانسه
• جنس : نقره، نوربلین و ایینه
• وزن :۷۶ کیلوگرم
• ارتفاع با پایه : ۵۲ سانتی متر
• محل نمایش : قسمت خروجی تالار ناهارخوری کاخ موزه سبز
• قدمت : قرن ١٩میلادی
• عکس : لیلی رئوف(آرشیو موزه)
• پژوهشگر : مرجان رفیعا
🔺معرفی اثر: این ظرف از سه قسمت تشکیل شده است ، صفحه پایینی ظرف چند ضلعی از جنس نقره و آیینه می باشد و در قسمت میانی ظرف سینی بیضی شکلی است که برای سرو غذاهای دریایی کاربرد داشته و همچنین در وسط آن قسمت مجزایی تعبیه شده که احتمالا برای گل آرایی کاربرد داشته است.
در این اثر سازنده از نمادهای طبیعی و علامت های اساطیر یونانی الهام گرفته است ، در هنرهای تجسمی و تزیینی ، نماد ، معنای عمیق تری از آنچه دیده می شود، دارد. اغلب برای ما دریافت معنا وتفسیر نمادهای قرون گذشته کار آسانی نیست . گاهی نمادها اشاره به یک واقعه یا داستان دارند و گاهی جایگزین شخصیت ها و افراد خاصی هستند. مثلا سازنده این اثر از ماهی ریخته کاری شده استفاده نموده که مسیحیان ماهی را نماد رستگاری و عروج حضرت مسیح می دانند ، همچنین در این ظرف دو مجسمه به شکل مرد و زن ماهی نما که دارای بالاتنه ای به شکل انسان و دمی همانند ماهی است به چشم می خورد و حاشیه ظرف پوشیده از صدف های نقره ای می باشد. بی شک هنرمند این اثر بوین تابورت به زیبایی توانسته کاربرد این ظرف را با مفاهیم اساطیر یونانی همچون تریتون ( مرد ماهی نما) و آمفی تریت الهه دریاها و پوزئیدون به معنی فرمانروای دریاها ارتباط دهد.
معرفی سازنده :
بوین تابورت (Boin Taburet) در سال ۱۸۴۹ در خانواده ای که اجدادش همگی جواهر ساز بودند ، بدنیا آمد . بوین تابورت کار خود را بعنوان یک طلافروش آغاز کرد سپس در سال ۱۸۶۰ با جواهر ساز و تاجر اشیای قدیمی امیل تابورت (Emile Taburet) آشنا شد و با یکدیگر کار خود را شروع کردند که توانستند در نمایشگاه سال ۱۸۷۸ با الهام از طرح های بزرگترین طلاساز قرن ۱۸ پیر ژرمن (Pierre Germain) مدال برنز را دریافت کنند.
او همچنین در نمایشگاه یونیورسال ۱۸۸۹ توانست با الهام از کارهای ژوست اورل میسونیه Juste Aurele Meissonnier برای ساخت ست های چایخوری سبک لوئی چهاردهم و شانزدهم مدال طلا را دریافت نماید . پس از این نمایشگاه دولت فرانسه به آنها صلیب شوالیه لژیون را اهدا کرد که محبوبیت سبک روکوکو (Rococo) در فرانسه در قرن ۱۹ را اثبات می کند.
نقره و نقره سازی در قرن ۱۹ و ۲۰ در پاریس رواج یافت. در این دوره هنرهای تزیینی فرانسه تحت تاثیر نمایشگاه های جهانی قرار داشت و بهترین صنعتگران نقره فرانسوی در آن دوره عبارت بودند از Bion Taburet, Odiot, Duponchel, Christofle