مجسمه چوبی شکار سر انسان ( wooden sculpture of hunting head)

مجسمه چوبی شکار سر انسان ( wooden sculpture of hunting head)
  • کد مطلب: 7329
  • تاریخ انتشار: چهارشنبه 9 مهر 1399 - 09:44

نام شی : مجسمه چوبی شکار سر انسان ( wooden sculpture of hunting head)

محل نمایش : سالن سوم موزه برادران امیدوار

پژوهشگر: ناهید زندی

عکس : جواد نجف علیزاده َ

معرفی شی

از دیگر اشیاء موجود در موزه برادران امیدوار می توان به "مجسمه چوبی شکار سرانسان "اشاره نمود که در طی سفر خود به آفریقا و زندگی با مردمان بومی قبایل افریقایی بدست آورده اند، این مجسمه چوبی در حال نمایش سر شکار شده انسان می باشد در حالیکه  شخصی را نشان می دهد که برروی سکویی ایستاده و در یک دست خود سر انسانی ودر دست دیگر شی شبیه به تبررا  در دست دارد ،

 

این عمل در دوره های تاریخی در غرب و مرکز آفریقا، اقیانوسیه ، جنوب شرق آسیا و آسیای مرکزی و همچنین در اروپا و اسکاتلند متداول بوده است،  در واقع مجسمه های چوبی بسیاری از میان قبایل آفریقایی بدست آمده است و این دست ساخته ها بیانگر هنر بومی وقبیله ایی مردمان آفریقا یی می باشدکه در حالات و اشکال مختلف ساخته می شدند،

ودر عین سادگی دارای پیچیدگی هایی خاص خود نیز می باشند،و اعم آنها عبارتند از 1)تلاش در شبیه سازی کامل انسان به منظور انعکاس باورها و رسوماتشان2)درخشش وبراق نمودن سطح پیکرکها و مجسمه ها 3)ویژگی وخصوصیتی در ظاهر که انعکاسی از کنترل و نفوذ ساختاری باورهای قبیله ایی می باشند،4

)تعادل و هماهنگی وایجاد هارمونی در مواد اولیه به منظور ساخت پیکرکها و مجسمه های متوازن،گزینه آخری که در واقع بیانگر تعادل و هماهنگی در ساخت مواد اولیه است،احتمالا"تنها شاخصه ایی می باشدکه در میان آثار هنری غرب آفریقا مورد توجه قرار می گیرد و موارد دیگر در رابطه با توجه به ارزش زیبا شناسی بصری حسی که در واقع ویژگیهایی هستند که در میان مردمان قبایل مختلف آفریقا به گونه ای خاص ،حوزه جغرافیایی خود را بیانگر می سازند،نمود می یابندو هر محدوده جغرافیایی دارای ویژگی های هنری خاص و باورها و انجام اعمالی هستند که از آن جمله می توان به شکارچیان سر انسان اشاره نمود.

 

شکار سر انسان موضوعی است که همواره موردتحقیق و مطالعه انسان شناسان قرارگرفته است، و از آن به عنوان عملکردی درون اجتماعی جوامع بدوی یاد می کنند ،و سعی در توصیف این عملکرد را دارند،

آنها این عمل را به عنوان تشریفات خشونت آمیز ، ایجاد تعادل در طبیعت ، جلوه مردانگی، آمخواری Canibalism، تسلط بر جسم و روح دشمنان،به عنوان سمبل پیروزی، نمایش برتری یافتن به وسیله گرفتن روح و قدرت دشمن، همچنین استفاده از روح شخص قربانی به عنوان برده بعد از مردن ،توسط رئیس قبیله و در واقع این عمل به عنوان یک اقدام ساختاری وابسته به سلسله مراتب افراد جامعه و افراد برتر جامعه بوده است،

 

در میان قبایل آفریقایی افرادی از میان جنگجویان به منظور انجام این عمل استخدام می شدند،که مشخصا" در نبردهای قبیله ایی وظیفه  آنها شکار سرانسان بوده است، و برای انجام این عمل آنها وظیفه دیده بانی و مراقبت را انجام می داده اند و به منظور کسب تجربه و مهارت توسط افراد مجرب قبیله مورد آموزش قرار می گرفتند.

 

 با توجه به اینکه شکار سر انسان در حال حاضر منسوخ شده است،اما در بعضی از قبابل آفریقایی در مرکز و غرب آفریقا ،هنوز در منازلشان سرهای آویخته از سقفها دیده می شود که در واقع آنها سرهای شکار شده توسط اجدادشان را در معرض دید همگان قرار می دهند تا از یک طرف ایجاد رعب و وحشت نمایند و از سوی دیگر قدرت خود را به نسلهای بعد از خود نشان دهند.