نام اثر :سیمرغ
پژوهشگر:مهناز اسدالهی
موزه فرشچیان
موضوع نمایش داده شده در این اثر تأثیر پذیرفته از روایت منطقالطیر عطار است
این اثر در سال 1393 و با ابعاد 90×100 کشیده شده و تکنیک کار استفاده از اکرلیک میباشد.
در این داستان گروهی از مرغان به رهبری هدهد و برای جستن پادشاه مرغان یعنی سیمرغ سفری را آغاز میکند در هر مرحله گروهی از مرغان از راه باز میمانند و به بهانههایی پاپس میکشند تا این که پس از عبور از هفت مرحله از گروه انبوهی از پرندگان تنها «سیمرغ» باقی میماند.
سرانجام این سیمرغ با نگریستن در آیینه حق درمییابند که سیمرغ در وجود خود آنهاست و حقیقت را در وجود خود میبینند اما آنچه از تصویر استاد فرشچیان از این اثر میبینیم در نگاه اول حرکت دوارگونه گروهی از پرندگان است که از پشت کوه در چرخش به سمت بالای اثر میباشند تعداد این پرندهها در این اثر بیش از سیمرغ است چرا که هنوز به سر منزل یقین نرسیدهاند و در حال طی کردن مراحل سیر و سلوک میباشند.
با کمی دقت متوجه میشدیم که همه این پرندگان که با اعجاز قلم استاد در طرحهای متفاوت و گونههای متنوع هستند به صورت متحدالشکل یک پرنده واحد را نشان میدهند، چرا که در نهایت و بعد از طی مراحل سلوک سیمرغ نقش خودشان را به صورت مرغ دیدند در کنار پرنده واحد نقش هدهد به عنوان رسول و رهنمای پرندگان به چشم میخورد.
نقش سیمرغ در هالهای از نور و سپیدی و رنگهای ملکوتی به صورت محو به نمایش درآمده و در نقطة مقابل اثر و خارج از گرداگرد دوارگونه و ملکوتی حرکت پرندگان به سمت تعالی استاد با زیرکی تصویر مبهم و درهم ریخته گروهی از پرندگان فانی را که توانایی همراهی گردش سالکانه را نداشته و نابود شدهاند را در پائینترین نقطه اثر گرانمایهشان به تصویر کشیدهاند.