نسخه برداری و تقلید از نمونه آثار هنری کتاب آرایی – نقاشی و خوشنویسی از دیرباز بین هنرمندان این عرصه به عنوان عملی آموزشی رایج بوده است که با نمونه خطوط کاتبان از دوره سلجوقی و خطوط یاقوت مستعصمی شروع میشود و تا زمان میرعماد با مشق خط از آثار میرعلی هروی ادامه داشته و تا دوره قاجار و تقلید از سرمشق های کاتبان نام آوری مانند میرزا غلامرضا اصفهانی و.. تداوم مییابد هنر نقاشی و تذهیب با اسلوبها ی رایج آن در ساخت آثار لاکی بارها تکرار شده و توسط استادان این فن قطعاتی به یادگار گذاشته شده است که در نوع خود بی نظیرند. یک نمونه از اینگونه دست ساخته های تقلیدی یک عدد قلمدان لاکی کشویی است که به سبک زند و قاجار قرن 13 ه.ق تهیه شده و نام سازنده آن محمد کاظم بن آقا نجفعلی برآن رقم خورده است این قلمدان در موزه میرعماد قرار دارد و با طرح گل و مرغ و فرنگی سازی نقاشی شده و بر آن بخط دو دانگ عالی نستعلیق به گفته نقاش آمده: (از نمونه کار آقا علی اشرف کار شده است ) اثر دقیقا بر گرفته از نمونه اصل محفوظ در موزه متروپولیتن برداشت شده که رقم علی اشرف را بر خود داشته که هر دو بلحاظ زمانی همعصر میباشند. محمد کاظم فرزند آقا نجف علی استاد قلمدان ساز قاجاری است که مانند پدر به شیوه فرنگی سازی کار می کرد. او اهل اصفهان بود و سبک خاصی در ساخت قلمدان های کیانی و هفت گنبد و صحنه های مربوط به داستان خسرو و شیرین و نظامی و مجالس حکایت عرفا داشت. او در گل و مرغ سازی استاد بود و به تقلید از چهلستون اصفهان کار کرد و شگردش در این بود که نقش گل و بته را در قابی مجزا بر قلمدان کار می کرد و منظره سازی می نمود و آقا اشرف متولد (در حدود 1120 ق) نقاش گلوبوته ساز و صورت ساز، مبتكر شيو هاي خاص بود، آثارفراواني از او باقي است.
قلمدان موجود درموزه میرعماد نمونه قلمدانی است که با این شیوه طراحی شده است ودر سنه 1278 ه.ق ساخته و با شماره اموال 4635 در موزه میرعماد نگهداری میشود و به لحاظ نقش اندازی کاملا قابل مقایسه با نمونه خود در موزه متروپولیتن میباشد .