گلیمی در موزه تاریخ معاصر

گلیمی در موزه تاریخ معاصر

"آفتاب از پشت سرت بالا می آید"

 نام اثری از هنرمند سنگالی (آفریقا) " پاپا ایبرا تال " است که در طبقه اول موزه تاریخ معاصر مجموعه سعدآباد به نمایش در آمده است . این اثر گلیمی است با طرح مردی نشسته بر تخت که خورشید از پشت سر وی می تابد و زنی که در مقابل وی ایستاده است...

 

  • کد مطلب: 1787
  • تاریخ انتشار: يکشنبه 6 شهريور 1390 - 12:45

        "آفتاب از پشت سرت بالا می آید"

 نام اثری از هنرمند سنگالی (آفریقا) " پاپا ایبرا تال " است که در طبقه اول موزه تاریخ معاصر مجموعه سعدآباد به نمایش در آمده است . این اثر گلیمی است با طرح مردی نشسته بر تخت که خورشید از پشت سر وی می تابد و زنی که در مقابل وی ایستاده است.طراح این گلیم از مظاهر طبیعت به سبک کاملاً مدرن استفاده کرده است. ابعاد آن 70/1 * 40/2 متر مربع بوده و جنس آن  از نخهای پشمی و رنگ های طبیعی می باشد. تاریخ بافت این گلیم سال 1970 میلادی مطابق با 1349 شمسی میباشد، که در گوشه سمت چپ پایین نیز نام هنرمند بافته شده است.

"پاپا ایبرا تال" هنرمند افریقایی در سال 1935 در شهر تیوا اوانا Tivaouana در سنگال چشم به جهان گشود، دوران کودکی و تحصیل خود را در شهر محل تولدش گذراند. آن زمان سنگال از جمله مستعمرات فرانسه بود و مدارس سنگال با روش آموزش فرانسوی به تربیت دانش آموزان می پرداختند .او نیز در یکی از این مدارس یعنی مدرسه داکار مشغول به تحصیل شد. دوران تحصیل وی همزمان با آغاز مبارزات ضد استعماری بود. پدر وی از اعضای گروه های ضد استعماری سنگال بوده و به همین دلیل تال نیز با اهداف و اندیشه های مبارز ین و رهبران آنان آشنایی یافت. وی در نوجوانی به نقاشی علاقه مندگردید و به مطالعه آثاراندیشمندان و فیلسوفان معاصر سنگالی می پرداخت که از این نوشته ها و آثار برای خلق نقاشی های خود الهام می گرفت  .

او در طول دوران تحصیل زبان عربی را در مدرسه قران آموخت و در کنار آن به نقاشی نیز می پرداخت .اما  در آن زمان هیچگاه فکر نمی کرد که در یک آکادمی هنر مشغول به کار شود . در سال 1955 "لئوپولد سدار سنگور" که از رهبران استقلال طلب سنگال بود و بعد ها به عنوان اولین رییس جمهور سنگال به قدرت رسید ، تحت تاثیر آثار تال قرار گرفت و اورا تحت حمایت مالی خود به فرانسه فرستاد تا در مدرسه هنر فرانسه تحصیل کند . او ابتدا در رشته نقاشی و سپس معماری تحصیل نمود. در سال 1960 پس از اینکه سنگال استقلال خود را به دست آورد وی به درخواست "سنگور" ، به سنگال بازگشت و در مدرسه هنر داکار تدریس نمود . اما در سال 1965 تدریس را رها کرد و مرکز تحقیقات هنر پلاستیک را تاسیس نمود و ریاست آنجا را بر عهده گرفت.

در دوران تحصیل در فرانسه وی در نزدیکی نمایشگاهی از بافته ها زندگی می کرد،او تحت تاثیر رنگ و طرح آثار قرار گرفت و هنر بافندگی و طراحی بافته را دنبال نمود. او این هنر را یکی از کاربردی ترین آثار هنری در زندگی روزمره مردم افریقا یافت. او با طراحی بافته ها و تاثیر اندیشه هایش، که منشا آن از  تفکرات رهبران ضد استعمار چون سنگور بود ، راهی جدید برای آشنایی مردم با فرهنگ و هنر افریقا باز کرد . در سال 1970 او کارگاه بافندگی تاسیس کرد و 4 نفر از شاگردانش را برای تحصیل به فرانسه فرستاد و بعد از بازگشت این افراد هنر بافندگی مدرن را در سنگال گسترش داد.وی به دنبال سبکی بود که بتواند اندیشه های ضد استعماری را بیان کند و سبک ناتورالیسم که ساده ترین و بی آلایش ترین سبک و به دور از امپریالیسم اروپایی بود را انتخاب کرد. او از سال 1960 تاکنون نمایشگاههای متعددی در سراسر جهان برگزار نمود . برخی از اثر وی نیز در گالری های بزرگ جهان به فروش می رسد. از جمله آثار وی تابلویی ایست به نام "شگفتیهای بیشه راز" که در سال 1965 در سازمان حمایت از کودکان ، یونیسف به عنوان کارت تبریک چاپ شد.آخرین سمت وی تا سال 2008 ریاست مرکز تحقیقات هنر پلاستیک مدرسه هنر داکار بوده است.

منبع :

Social processes of arts production: Tapestry weaving in northwestern Senegal

 By Laura L. Cochrane, Washington University, department of Anthropology

 

 سایر آثار موزه ها