این اثر زیبا مربوط به سال 1368 توسط د ستان توانمند استاد محمود فرشچیان به تصویر در آمده و تکنیک مورد استفاده در این اثر اکریلیک می باشد شایان ذکر است که اثر دیگر استاد فرشچیان با نام جدال با نفس (1371) نیز از لحاظ محتوا و معنی به تابلو تزکیه نزدیک می باشد با این تفاوت که استاد در تابلو جدال با نفس از تشعیری زیبا نیز در حاشیه کار استفاده نموده اند .
(واژه تشعیر در هنر نگارگری بدین معناست که هنرمند نقوش حیوانی و گاه انسانی را آنچنان زیبا با نقوش ختایی و اسلیمی در هم می آمیزد که چشم انسان با دنبال کردن یک نقش ناخودآگاه به تصاویر دیگر نیز متصل می شود و به همین ترتیب تمامی حاشیه را با چشم می پیماید قابل ذکر است که صرفاً ازتشعیر در حا شیه آثار استفاده می گردد.)
با چرخش چشم در تابلو تزکیه به حیواناتی بر می خوریم که همگی به شکلی درنده خو و وحشی به نظر می رسند حیواناتی که حتی به یکدیگر نیز آسیب می رسانند با نگاهی عمیق تر متوجه می شویم که تمامی این حیوانات با صورتهای زشت و پلید به شکلی از بدن انسان نشاًت گرفته اند همچنین در قسمت بالای تصویر به شمشیر ترسیم شده در دست انسان می رسیم که به شکلی به مبارزه با این صورتهای حیوانی بر خواسته و همین طور به دو بال فرشته گونه ای که برای انسان به تصویر کشیده شده است .
آری استاد به زیبایی نفسانیات وجودی انسان را به موجوداتی قابل لمس و قابل درک تشبیه کرده اند و با ترسیم آنها در پیکره انسان به این نکته اشاره داشته اند که زمانی که از نفسا نیات و هوای نفس صحبت می شود بایستی انسان آنها را در وجود خود چستجو کند و به زبانی دیگر نفسانیات چیزی جدای از وجود انسانها نیست و شمشیر نیز حربه ای برای مبارزه با آنها تشبیه شده است
و چقدر زیباست آنگاه که انسان بتواند با هوای نفس خود مقابله کند و بالی برای پرواز و رهایی به سوی پاکی ها بیابد.