نگارگاه، شکوه نقش و نگار

نگارگاه، شکوه نقش و نگار

در مراسمی که با حضور استاد آقامیری در گالری شماره 1 برگزار شد، این هنرمند با اشاره به نقش ماندگار استاد محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران، بر لزوم حفظ میراث هنری، فراهم‌کردن بستر پژوهش، و تقویت اخلاق در مسیر خلاقیت تأکید کرد.

  • کد مطلب: 8653
  • تاریخ انتشار: يکشنبه 28 ارديبهشت 1404 - 15:54

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد؛ هم‌زمان با برپایی نمایشگاه گروهی «نگارگاه» در گالری شماره یک سعدآباد، جمعی از هنرمندان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی گرد هم آمدند تا از ظرفیت‌های هنری نسل‌های مختلف در زمینه نقاشی ایرانی سخن بگویند و بر تداوم مسیر اصیل هنر ایرانی تأکید کنند.
در حاشیه این رویداد، موزه استاد محمود فرشچیان و کانون نگارگران زرافشان، میزبان برنامه‌ای بودند که بیش از آن‌که صرفاً یک افتتاحیه باشد، فرصتی برای بازخوانی جایگاه هنر سنتی، نقش اساتید بزرگ در جریان‌سازی هنری و ضرورت اخلاق‌مداری در خلاقیت معاصر بود.
در این دیدارها، استاد اردشیر مجرد تاکستانی که به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص نگارگری ایران به‌عنوان میراث ناملموس بشری در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است حضور داشتند؛ جایگاهی که نشان از تأثیر عمیق او بر هنر ایرانی دارد. همچنین استاد بهمن شریفی، از شاگردان برجسته استاد محمود فرشچیان و رئیس دانشگاه استاد فرشچیان، نیز با حضور و سخنرانی به اهمیت جایگاه علمی و هنری نگارگری، به‌ویژه سبک های معاصر که وام دار سبک های اصیل هستند، پرداخت.
در این میان، نام استاد آقامیری بزرگ (محمدباقر آقامیری)، رئیس انجمن نگارگری ایران، نیز بارها مطرح شد؛ هنرمندی تأثیرگذار که خانواده‌ای هنرمندپرور دارد و بیش از ده تا دوازده تن از شاگردان و استادان فعال عرصه نگارگری، از جمله برادرزاده‌های ایشان، در مسیر حفظ و گسترش هنر ایرانی نقش‌آفرینی می‌کنند.
برجسته‌ترین نکاتی که در این نشست‌ها و دیدارها مطرح شد، حول چند محور کلیدی بود: نخست، لزوم حفظ هویت و ماهیت موزه‌ها و مجموعه‌های هنری به‌عنوان حافظان میراث فرهنگی؛ دوم، ضرورت فراهم‌کردن بستر دسترسی پژوهشگران به آثار هنری برای آموزش و انتقال تجربه؛ و سوم، اهمیت میدان دادن به خلاقیت هنرمندان معاصر در عین بهره‌گیری از مبانی نظری و فکری هنرهای کلاسیک ایرانی.
هنرمندان برجسته حاضر در نشست، بر این باور بودند که هنرمند، آیینه‌ی زمان خود است؛ اما این بازتاب بدون اتکا به ریشه‌های فرهنگی و نقش اساتید پیشین، پایدار نخواهد بود. به همین خاطر، از منظر جمع حاضر، هر جریانی که در هنر امروز شکل می‌گیرد، مدیون مسیری است که اساتید گذشته هموار کرده‌اند.
همچنین در بخشی از گفت‌وگوها، بر این نکته تأکید شد که بیش از مهارت فنی، آن‌چه از اساتید برجسته آموخته شده، اخلاق حرفه‌ای و درک عمیق از شأن هنر است؛ مؤلفه‌ای که آثار ماندگار را از نمونه‌های صرفاً تکنیکی متمایز می‌سازد.
در مجموع، فضای این رویداد، نه‌فقط به ارائه آثار هنری، بلکه به بازتاب اندیشه‌ها و پیوند میان سنت و نوآوری اختصاص یافت؛ جایی که مشق نظری در کنار میدان عملی، آینده‌ی هنر ایرانی را شکل می‌دهد.


نمایشگاه «نگارگاه» با همکاری موزه استاد فرشچیان و کانون نگارگران زرافشان از 28 اردیبهشت تا 2 خرداد 1404 در گالری شماره یک سعدآباد (ورودی دربند) دایر است و میزبان آثار هنرمندانی از خراسان رضوی است. هم‌زمان، ورکشاپ‌های آموزشی نیز در محل نمایشگاه برگزار می‌شود.