تئاتر موزه مشارکتی در سعدآباد

«از مهاجرت جیغ تا بافندگی»

«از مهاجرت جیغ تا بافندگی»

تجربه ای از آزمایشگاه تماشاگران تئاتر نارنجی و مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودک و نوجوان

  • کد مطلب: 8568
  • تاریخ انتشار: شنبه 5 آبان 1403 - 09:58

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد؛ مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودک و نوجوان مجموعه، میزبان تئاتر مشارکتی «از مهاجرت جیغ تا بافندگی»، با همکاری موزه هنرهای زیبا بود.

نسخه اصلی برخی از میراث فرهنگی و آثار ارزشمند بجای مانده از گذشتگان، در حال انقراض، نابودی وتخریب است.
همان‌طور که این روزها خطر نابودی محیط زیست توسط خود انسان ها علیه انسان ها و دیگر موجودات رواج گردیده، عده ای به ظاهر، صلح طلب با حمله به آثار هنری در موزه‌ها، که امکان نابودی شان وجود دارد، به دنبال بزرگ‌نمایی اعتراض خود هستند، اعتراضی که برای بهبود وضعیت است اما تخریب را دنبال می‌کند.

اثر ارزشمند هنری تابلوی «جیغ»، به دنبال حملات مخرب اعتراضی از موزه اسلو نروژ به موزه هنرهای زیبا مجموعه فرهنگی سعد آباد پناه  آورده است، که در این سرزمین حداقل مردمانی فرهنگ‌دوست حضور دارند که آداب دیدن موزه را آموخته و اعتراضات نمادین خود را با تخریب آثار موزه ای نشان نمی دهند. «جیغ» خود را مهاجری از سرزمین های غرب اعلام می کند وبه دنبال پناه‌گاهی می باشد که رسالت خود را برای تماشا کنندگان خود به سرانجام برساند.

این پروفورمنس در اجرای ماجراجویی جودی والمر به زبان انگلیسی بصورت مشارکتی-حرکتی در باغ موزه و موزه هنرهای زیبای مجموعه سعدآباد اجرا شد.

مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودک و نوجوان مجموعه، باهدف معرفی کتاب «سلام دوستان بافتنی» به نویسندگی جونا لارسن، نوجوان 15 سال اتیوپی و ترجمه صبا صباغ‌ها و بهار رحمانی به‌ صورت کتاب-اجرای مشارکتی با کودکان به زبان انگلیسی اجرا شد.
در این رویداد صبا صباغ‌ها، مترجم 11 ساله کتاب که مدرس زبان انگلیسی و مسلط به 4 زنده دنیا می‌باشد، به اجرا گری پرداخت و در پایان، مستندی کوتاه از چگونگی روند زندگی جونا لارسون که، یک میل بافتنی چه تغییراتی در روند زندگی او ایجاد کرده است پرداخت.

سجاد نارنجی(آقابابائی)، نویسنده، هنگامه نیاورانی(مجری طرح)، نگین اصغر زاده(اجراگر جیغ)،زهره سالم و عطیه سعیدی(اجرا گران زبان انگلیسی)، امیرحسین عرب خراسانی(دستیار کارگردان) از عوامل این اجرای مشارکتی بودند.