شی: ماکت هواپیمای لاکهید اِل- 1011 تری استار (Lockheed L-1011 TriStar) خطوط هواپیمایی ایران ایر (هما)
مشخصات
- ابعاد پایه: 14×22 سانتی متر
- ارتفاع پایه و ماکت: 26 سانتی متر
- جنس: چوب، فلز و پلاستیک
پژوهشگر: سحر عبداللهی کومله، کارشناس ارشد کاخ موزه ملت
عکس: جواد نجفعلی زاده
معرفی هواپیمای لاکهید اِل- 1011 تری استار (Lockheed L-1011 TriStar)
هواپیمای لاکهید اِل- 1011 تری استار (Lockheed L-1011 TriStar)، هواپیمای پهنپیکر، متوسط و بلند برد است، که در سال 1970م. پس از بوئینگ ۷۴۷ (Boeing 747)و مک دانل داگلاس دی سی-10 (McDonnell Douglas DC-10) بعنوان سومین هواپیمای جت پهن پیکر، وارد فعالیتهای تجاری شد. این هواپیما دارای ظرفیت حمل ۴۰۰ مسافر میباشد. تولید کننده این نوع هواپیما شرکت لاکهید کورپوریشن (Lockheed Corporation)می باشد.
شرکت هوافضای آمریکایی لاکهید کورپوریشن (Lockheed Corporation)
این شرکت توسط دو برادر به نامهای آلن و مالکوم لاگهید (Allan and Malcolm Loughead)در شهر سان فرانسیسکو با نام کمپانی آلکو هیدرو-اروپلن (Alco Hydro-Aero plane)در سال 1912م. تأسیس شد. در سال 1916م. با تغییر مکان شرکت به سنتا باربارای کالیفرنیا (Santa Barbara)، مجدداً نام آن نیز به کمپانی لاکهید ایرکرفت (Loughead Aircraft Manufacturing Company)تغییر یافت. این شرکت در سال (1921م.) در پی رکود مالی پس از جنگ جهانی اول اعلام ورشکستگی کرد و تولیدات کارخانه خود در سنتا باربارا را متوقف نمود. لاکهید کورپوریشن (Lockheed Corporation) در طول سالها فعالیت در عرصه صنایع هوافضا، همواره بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیماهای تجاری، ترابری و نظامی، جهان شناخته میشد. درنهایت این شرکت در سال 1995م. با شرکت مارتین مریتا (Martin Marietta) ادغام شد و کمپانی لاکهید مارتین (Lockheed Martin)را به وجود آورد.
هواپیمایی ایران ایرویز (هما)
هواپیمایی ایران (ایرانین ایرویز) در اردیبهشت ماه سال 1325ه.ش تاسیس گردید و اولین خدمات مسافرت هوایی خود را پس از جنگ جهانی دوم و در مسیر تهران به مشهد مقدس آغاز نمود. درطول 17 سال (1341- 1324ه.ش) به تدریج با دارا بودن تنها چند پرواز بین المللی به مهمترین خط هوایی داخلی تبدیل شد. در سال 1333ه.ش خط هوایی خصوصی دیگری تحت عنوان پرشین ایرویز/پارس تاسیس گردید (فقط جهت حمل بار به اروپا). در تاریخ 5/12/1340ه.ش دولت با ادغام دو شرکت هواپیمایی مذکور سبب ایجاد خط هوایی جدیدی با نام هواپیمایی ملی ایران با علامت اختصاری و سمبل هما شد. این خطوط هواپیمایی ملی به طور رسمی از فروردین ماه سال 1341ه.ش فعالیت های خود را آغاز کرد. در سال 1976م. (1355ه.ش) هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس (Qantas) ایمنترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت. در سال1360 ه.ش (۱۹۸۱م.)، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام رسمی آن به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت. امروزه با وجود مشکلات بوجود آمده در اثر تحریم ها و دشواری در تهیه قطعات و به روزرسانی آنها، ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و مفتخر است که سالانه بیش از 6 میلیون مسافر را به مقصد های مختلف منتقل می نماید.
تاریخچه آرم هما
نام هما از عبارت "هواپیمایی ملی ایران" و معادل انگلیسی آن، از ترکیب ساده تر ایران ایر (Iran Air) انتخاب شده است. طراح آرم هما جوانی ایرانی به نام ادوارد زهرابیان می باشد که از طریق فراخوان در روزنامه های کیهان و اطلاعات در سال 1340ه.ش برگزیده گردید. او با الهام از پرنده ای اسطوره ای در تخت جمشید به نام هما و با استفاده از یک سری موتیف های ایرانی طراحی خود را انجام داد. این نشان امروزه بیش از نیم قرن است که بر روی هواپیماهای خطوط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می درخشد.