اثر: آنتوان دمبروسکی
از این سبک هنری در موزه هنرهای زیبا می توان به تابلـوی” شیر درسرچشمه “اشاره کرد. این تابلو توسط آنتوآن ساموئل دمبروسکی در ابعاد 117×150 در قرن 19به تصویر در آمده است.
امپرسیونیسم به معنی طلوع آفتاب، مهمترین پدیده هنر اروپایی در سده 19 و نخستین جنبش نقاشی مدرن به شمار می آید که نخستین بار به یکی از تابلوها (کلود مونه) در یک نمایشگاه اطلاق شد. معنی لغوی امپرسیونیسم دریافت لحظه و لحظه گرایی را نیز می ساند. نقاش این سبک می کوشد تا با بهره گیری از شکار لحظه، بازی نور و ایجاد تضادهای رنگی شدید، محیط و طبیعت پیرامون را به تصویر بکشد. برای همین هنرمندان از گالری های خود به فضای باز و طبیعت و مکان های سرسبز و دلپسند روی آوردند. موضوع بسیار مهم در کار این نقاشان اهمیت سرعت و زمان و سپس نور می باشد. بادیدن این آثار، به خوبی می توان این تعجیل را رویت نمود. شیوه کار بیشتر به این منوال است که نقاش ابتدا با قشر نازکی از رنگ طرح را می پوشاند وبعد روی آن، تکه هایی از رنگ که باعث کنتراست می شود، می گذارد. جنبش امپرسیونیسم به علت تحول عظیم و نوآوری منحصربه فرد خود تا آن زمان، اولین جنبش مدرن محسوب می شد. این جنبش تحول عظیمی در نقاشی بعد از خود بوجود آورد. امپرسیونیسم مکتبی با برنامه و اصول معین نبود، بلکه تشکل آزادانه هنرمندانی بود که به سبب برخی نظرات مشترک و به منظور عرضه مستقل آثارشان درکنار هم قرار گرفتند. هدف امپرسیونیسم ها دستیابی به نوعی طبیعت گرایی متعالی بود که از طریق شدت و ضعف و تضاد و تجزیه نور و رنگ و ارائه بازی نور، حاصل می شد.هسته اولیه این جنبش را مونه، رنوآر، سیسلی و بازی تشکیل دادند.
مؤسسان این مکتب با هدف نقض هنر رسمی نیرو گرفتند. آنها از ارائه اشکال با خطوط محیطی واضح سرباز زدند. همچنین آنها از روال رنگ آمیزی به پیروی از عرف و طبیعت سرپیچی کردند. استفاده از رنگ های خالص و شفاف باضرب قلم های مستقل و تا حدی سریع از ویژگی های بارز آثار نقاش امپرسیونیسم است. تئوری رسمی آنها براین اصل نهاده شده بود که رنگ ها به جای آنکه بر روی جعبه رنگ با هم ترکیب شوند، باید بطور خالص روی پرده نقاشی ریخته شوند. آنان پس از تشکیل "انجمن بی نام هنرمندان نقاش، پیکره ساز و چاپگر" آثارشان را در عکاسخانه نادار به معرض دید عموم گذاشتند. در دهه 1890 امپرسیونیسم سراسر اروپا را فرا گرفت و سپس به آمریکا راه یافت ولی مقارن با تثبیت اصول امپرسیونیسم واکنش هایی نیز علیه آن بروز کرد. اشتیاق به ثبت واقعگرایانه دریافت های لحظه ای، حذف جنبه های تمثیلی و ادبی از نقاشی، نفی برخورد عاطفی باموضوع و دلبستگی به عینیت تمرکز بر حالت های گذرا و اتفاقی به بهای نادیده گرفتن کیفیت های بارز و ماندگار در پدیده ها از جمله محدودیت های امپرسیونیسم دانسته شد.