چکیده:
در دنیای فرارقابتی امروزی، تمامی رویکردخدمات معطوف به مشتری است. پدیده مشتریگرایی در کسب و کار امروزی، ناشی از رقابت شدید میان سازمانها و ارمغان ظهور و پیشرفت تکنولوژیهای نوین است.
در این میان درک و ارتقاء کیفیت به مفهوم آن چه مطابق خواست مشتری است، از اهمیت فوقالعادهای برخوردار بوده و تنها راه ممکن جهت تثبیت جایگاه سازمان در میان رقبا و در نزد مشتریان است.
از آنجایی که تمامی فرآیندهای کسب و کار در شکلگیری کیفیت کالاها یا خدمات آن دخیل میباشند، اعمال مدیریت بر مساله کیفیت، در تمامی بسترها و در کل بدنه سازمانی، بر اساس یک نگرش فرآیندی به کسب و کار ضرورت دارد.
بدین منظور طراحی، تکوین، پیادهسازی و بهبود یک سیستم مدیریت کیفیت لازم است. استاندارد9001:2008 ISOراهنمایی جهت ایجاد، تدوین و اجراء سیستم مدیریت کیفیت میباشد.
هر سازمان تولیدی یا خدماتی، در صورت پاسخگویی به الزامات این استاندارد(متناسب با طبیعت و نوع کار آن سازمان)، به یک سیستم مدیریت کیفیت کارا و اثربخش دست خواهد یافت.
لذا واحد مدیریت کیفیت و ارزیابی مجموعه سعدآباد در اردیبهشت ماه 1391 با هدف تدوین استانداردهای لازم برای فرآیندهای مجموعه در جهت ارتقاء خدمات به بازدیدکنندگان و بهبود اجرای فرآیندهای داخلی مجموعه با دستور مدیریت وقت و معاونت توسعه مدیریت سازمان شروع به کار نمود.
در این مقاله به بررسی استاندارد و لزوم ایجاد ان پرداخته و سپس ابعاد مختلف سیستم مدیریت کیفیت را مورد بررسی قرار می دهیم . در پایان به شرح اقدامات لازم درخصوص پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت، شناسایی و مستند نمودن روش های اجرایی انجام کار ،پیاده سازی مدیریت صحیح فرایندها و قابلیت اندازه گیری و ارزیابی عملکرد از طریق بومی سازی استانداردها بر اساس استاندارد ISO 9001 : 2008 در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد پرداخته شده است که حاصل مطالعات و اجرای آزمایشی این طرح توسط نگارنده می باشد.
ادامه در فایل pdf زیر