از قطعات نفیس خوشنویسی موزه میرعماد در سعد آباد یک قطعه خط از قطعات چلیپایی است که با اشعاری منسوب به میرعماد کتابت شده است. این اثر به لحاظ کرسی بندی و نسبت بین حروف و کلمات از ارزش ویژه ایی برخوردار است که ازقدرت بالای قلم و حرکت متبحرانه انگشتان دست میرعماد حکایت می کند ظرافت در اجرای پیچش حروف و اجرای دور و سطح بر زیبایی و استحکام این قطعه افزوده و نشانگر اوج خلاقیت و نوازشگر چشمان هر بیننده آشنا به هنر خوشنویسی ایرانی است این اثر بارها در نمایشگاههای متعدد به نمایش در امده و آخرین بار در سال 88 بمناسبت برپایی نمایشگاهی از آثار هنری دوره صفوی در موزه بریتیش میوزیوم لندن توسط کارشناسان اروپایی شناسایی و متعاقباً برگزیده شدو به نمایش در آمد قطعه خط میرعماد در کنار دیگر آثار این کاتب مشهور عهد صفوی در فضای طبقه دوم موزه میرعماد در معرض دید عموم است .
میرعماد ملقب به عماد الملک وخطاط و شاعر قرن 11 ه.ق است که متولد سال 961 قزوین میباشد او در سال 1024 در اصفهان وفات یافت و به روایتی قربانی توطئه شاه عباس شد و به قتل رسید در واقع از مشهورترین خطاطان دوره شاه عباس بزرگ است و شاگردان بسیاری را تربیت نمودمیرعماد در دوره جوانی سفرهای متعدد داشت بعدها با کسب شهرت در اصفهان مورد حسد قرار گرفت و به اتهام سنی بودن به قتل رسید و در مسجد مقصود بیک اصفهان بخاک سپرده شد مقبره میرعماد در حال حاضر در این مسجد مورد بازدید عموم و علاقمند به هنر خوشنویسی ایرانی است در واقع میرعماد بانی بزرگترین سبک خوشنویسی نستعلیق تا 400 سال بعد از خود است که تا کنون باقی مانده و بیشتر کاتبان هم عصر و بعد از او تا دوره معاصر از شیوه و سبک نگارش او پیروی می کنند شهرت میرعماد در دوره صفوی از مرزهای ایران هم گذشته بود و نزد شاهان عثمانی و هند و ایران خواهان فراوان داشت به حدی که آثار او را به بهای زر می خریدند از قطعات نفیس او مرقعات فراوانی باقی مانده که در حال حاضر زینت بخش موزه های ایران و جهان است او تنها کاتبی بود که در زمان حیات همواره مورد تکریم بزرگان و سلاطین و در زمان انتشار اخبار مرگ او مورد اندوه شاهان ایران و روم و عثمانی قرار گرفت تا جائیکه در زمان نماز بر جسد او به دستور شاه عباس همگان بر او سجده کردند .
از قطعات خوشنویسی او با مشخصات زیر در موزه میرعماد نگهداری میشود:قطعه خط نستعلیق جلی نویسی با قلم دو دانگ عالی و نگارش چلیپایی ورقم میرعماد الحسنی مورخ 11 ه.ق است زمینه متن تذهیب و حواشی تشعیری در حاشیه مادر مجدول الوان و ریسمان مذهب و تمام گل و بته سازی با مکتب تزئینی هندو ایرانی بر کاغذ ختایی و کشمیری ابعاد 20*31 سانتی متر- شماره برچسب 3442 و ردیف 296 موزه میرعماد ثبت شده است .