نشست تخصصی صنعت فرش

نشست تخصصی صنعت فرش

روز یکشنبه مورخ 10/4/86 در نشست خبری که پیرامون صنعت فرش با حضور دست اندرکاران این صنعت و جمعی از اصحاب رسانه برگزار گردید ...

  • کد مطلب: 115
  • تاریخ انتشار: شنبه 12 دی 1388 - 15:33

روز یکشنبه مورخ 10/4/86 در نشست خبری که پیرامون صنعت فرش با حضور دست اندرکاران این صنعت و جمعی از اصحاب رسانه برگزار گردید دکتر جلالی پور معاونت توسعه و تجارت ایران ضمن ارائه آمار صادرات از سال 79 تا 85 که حاکی از نوسان شدید می باشد به سهم ایران با وجود موانع و رقبای زیاد در بازار اشاره کرده و آن را قابل توجه ارزیابی کردند.ایشان از اقدامات انجام شده برای ارتقاء تجارت جهانی فرش ایران همچون برگزاری همایش های تخصصی در داخل و خارج کشور،نمایشگاه مجازی،فروش الکترونیکی،پوشش هزینه های حمل و نقل و هیئت های اعزامی ،تیزرهای تبلیغاتی و...سخن گفتند و چالش های موجود در این صنعت را کمبود زیرساخت های مناسب جهت تولید،کمبود تبلیغات،عدم توجه به بازاریابی و بازارسازی و برنامه ریزی برای استانداردسازی نام بردند.ایشان در پاسخ به سئوال خبرنگاران پیرامون نوسان دستمزد بافندگان، عوامل جوی و جهانی را عامل این مسئله عنوان کردند.سپس دکتر فرجی با ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز ملی فرش ایران از راه اندازی پرتال در این مرکز خبر داده و ایجاد کارگاه های متمرکز با امکان تولید مناسب و نظارت کافی و همچنین تولید متناسب با نیاز بازار را از جمله عوامل ثبات بازار معرفی نمودند.

سپس دکتر بسطام مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران در سخنانی از شرکت سهامی فرش ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده فرش نام بردندکه در حال حاضر دو فرش به طول های 5و 6 هزار متری به عنوان سند قدرت فرش ایران بافته اند و از دریافت سفارش های مشابه خبر داد.ایشان تولید بر اساس سلایق بازار به غیر از طرح و رنگ با ابعاد و تعداد رج های سفارشی را از برنامه های این شرکت نام برده و در پایان از ابتکارت این شرکت همچون تولید گبه نقاشی با استفاده از نقاشی کودکان با طرح نو و تولید گبه صف(سجاده های متصل به هم) برا ی اولین بار در کشور خبر داد.

آقای دکتر الله داد کارشناس ارشد فرش و مشاور عالی شرکت ملی فرش ایران نیز به نوبه خود از مشکلات این صنعت سخن گفته و به چهار راهکار اساسی برای حفظ حقوق مالکیت معنوی اشاره کردند که عبارتند از: ثبت طرح و نقش،ثبت نشانه ها و نوع فرش بافته شده،موضوع نشانه های جغرافیایی و دانش سنتی.ایشان از اجرای طرح آموزش قالیبافان خبر دادند که از سال 83 شروع شده با اهدافی همچون توجیه آنها برای مصرف مواد اولیه مناسب،ایجاد طرح و رنگ متناسب با بازار،تولید فرش سالم و همچنین حفظ ومنزلت اجتماعی بافندگان در کنار بهداشت محیط کار دنبال می شود.سپس آقای محسنی کارشناس فرش و رئیس هیئت داوران جشنواره فرش با ایراد سخنانی کوتاه از آکادمیک شدن این صنعت سخن گفته و همسو شدن آموزش سنتی و آکادمیک را خواستار شدند.

آقای نجاری فیروز جایی مدیر اقتصاد بازرگانی مرکز ملی فرش ایران نیز در سخنانی از فرش ایران بعنوان شناسنامه فرهنگی ایران نام برده و خاطر نشان کردند رکود صنعت فرش یک مسئله جهانی بوده و مرتبط با تحول زندگی بشری و تمایل نسل جدید به زندگی مدرن دارد. ایشان همچنین از تبلیغات فرش در رسانه های خارجی که جزء دستور کار شرکت سهامی فرش ایران است خبر دادند.

آقای کرمی مدیریت مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد نیز در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از دست اندرکاران این صنعت گفتند: اولین چیزی که از کلمه فرش در ذهن ما تداعی می شود کلمه ایران است.ایشان نظارت مستمر برای تولید کیفی را از دست اندرکاران خواستار شدند.

در پایان آقای جمالی کارشناس ارشد دفتر توسعه صادرات فرش با ارائه توضیحاتی در مورد نحوه صادرات و ارائه آمار به عدم رکود ارزش واقعی فرش اشاره کرده و افزودند:بیشترین مسائل ما در توسعه صادرات عدم قیمت واقعی فرش است و اگر رکودی در این صنعت مشاهده می شود این رکود از نظر صادراتی می باشد نه از نظر قیمت واقعی فرش.

در پایان این نشست مسئولین امر به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.



آلبوم عكس

دسته بندی ها