به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد؛ اختتامیه نمایشگاه "داستان دستان" عصر امروز، سه شنبه 12 تیرماه 1403، در محل موزه هنرهای زیبا با حضور، مریم جلالی معاون صنایع دستی، هادی میرزایی مدیرکل موزه ها، سید حسین علوی مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و نمایندگان هنرخانه رحیمی برگزار شد.
داستان دستان، به مدت 19 روز روایتگر دستان پرمهری بود که در تار و پود هنر ساخت و پرداخت زیورآلات زینتی مردانه با عشق و تعهد در هم تنیده بودند.
سید حسین علوی، مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، به عنوان نخستین سخنران مراسم، ضمن خوشآمدگویی به حضار، و تشکر از گروه هنری رحیمی؛ نمایشگاه "داستان دستان" را یکی از فاخرترین نمایشگاههای سال جاری تا به امروز در ایران به لحاظ تاریخی و هنری برشمرد و گفت:
سعدآباد یک گنجینه بینظیر به لحاظ وسعت و کیفیت است و نگینی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایرانیان به حساب میآید که باید از ظرفیتهای آن به شکل حداکثری بهره برداری کرد.
سخنران دوم این مراسم، ابوالفضل رحیمی مدیر هنرخانه رحیمی به عنوان میزبان دوم این نمایشگاه و مراسم از میزبانی مجموعه سعدآباد و همچنین موزه هنرهای زیبا قدردانی کرد و گفت:
ما سعی کردیم تا داستان هنر دستانی که روایتگر هنر دوره قاجار و صفویه است در قالب مجموعه ای از آثار انگشتری و مهرسازی، مجموعه هنر خانه رحیمی که توسط سروران هنرمند ما ساخته شده را به نمایش بگذاریم.
وی در ادامه هنرخانه رحیمی را قطرهای در دریای بزرگ زیورآلات و هنرهای دستی محسوب کرد و بیان کرد که امیدواریم این قطره بتواند در آینده با کمک مسئولین و همراهان هنرهای سنتی و به مروارید تبدیل شود.
در ادامه، مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز که مصادف با روز خانواده است را روزی عجیب خواند و خانواده را در جایگاه ویژه ای معنا کرد و از حضور در جمع خانواده صنایع دستی و همت، غیرت و معرفتی که در این نمایشگاه نهفته است ابراز خوشحالی، قدردانی کرد و گفت:
هرجا صحبت از نمایش است به نظر میرسد که باید ما تروج و بروندادی داشته باشیم، اما صنایع دستی و هنرهای سنتی انعکاس درون، فطرت و جوشش درونی هنرمندانی است که به قولی "آنی" داشتند.
وی در ادامه از پویا شدن موزه هنرهای زیبا در دوره مدیریت سید حسین علوی در دومین روز از حضورش در این موزه تشکر و قدردانی کرد و نگاه آینده نگر در حوزه صنایع دستی را تحسین کرد و گفت:
ما تعلقی به گذشته داریم و تعهدی به آینده، و باید بتوانیم حلقه های انگشتری، نگینها و مهرهایی که از گذشته برای ما به جا مانده را یادآور استمرار راه آنهاست در آینده، چه یک شی کوچک بنام انگشتر و مهر باشد و چه سازه ای بزرگ به نام کاخ و موزه. و در عین حال که تعلق به گذشته داریم، تعهد به آینده را در راه استمرار این هنر فراموش نکنیم تا بتوانیم کارکردها، رویکردها و کاربردهای تازه بیافرینیم.
جلالی ساخت انگشتری ها را یک معناسازی و استفاده از این زیورآلات در زندگی روزمزه را اهمیت معنا تعریف کرد و "داستان دستان" را ستایش داستان معنا کرد. و به همگرایی درونبخشی سه معاونت وزارتخانه در دوره وزارت عزتالله ضرغامی و عجین کردن ساحتهای اقتصادی، فرهنگی،سیاسی با داستان، همجوشی و همافزایی برون بخشی و به اهمیت داستانهایی که بودند، هستند و میمانند و باید از آنها حفاظت شود، اشاره کرد و افزود:
دنیای امروز ما قدرت در روایت است و به قولی بنده طلعت آن باش، که آنی دارد. و آنجایی که سنگ و فلز سرد را به آن معنا بخشیدید آنیست که شما ایجاد کردید و سعدآباد جان گرفته.
هادی میرزایی، مدیرکل موزهها، طی سخنرانی خود، رکن مهم حفاظت از میراث فرهنگی را مردم معرفی کرد تا با سیاستها و ماموریتی که وزارت میراث فرهنگی دارد بتواند حافظان آثار فرهنگی باشد، اما نه در کنج خانه ها یا در گنیجه های شخصی، بلکه باید بستری فراهم شود تا این گنجینه ها در معرض دید و نمایش مردم قرار گیرد و بتوانیم آنچه در خانه هایمان به نوعی به عنوان بخشی از فرهنگ و اعتقاد ما جمعآوری کردیم را برای حفاظت بهتر و معرفی، پژوهش و کاربردیسازی آنها در جریان زیست و زندگی امروزه ارائه کنیم و حضور مجموعهداران را رویکرد اجتماع محور و همگرایی بین مجموعه داران دانست و گفت:
ما در عنوان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودیمف اما علی رغم تجمیع این سه ماموریت، همکاری هماهنگی و همگرایی بین بخشی به مثابه سه جزیره منفک از هم و بدون اتصال بود.
باباوند، منتقد هنری، از دیگر سخنرانان این اختتامیه بود که در باب هنر مهرسازی و انگشترسازی با اشاره به جمله معروف " ایرانیان حافظه تاریخی ندارند" گفت:
اتفاقا ما مردمان پرحافظهای هستیم که چیزی از خاطرمان نمیرود، و در حفظ حافظه خود کوشاییم و اگر یک روزی نبودیم، امروزه به واسطه منطقه پر حافظه ای که داریم، مردمان پر حافظهای هستیم. اهمیت گردآوری آثار گذشتگان در اینجاست که ما میتوانیم آنها را در بوته نقد بگذاریم و بگوییم در سیر تحول این هنر، چه بود که این شد و اهمیت نمایشگاه "داستان دستان" هم همین بود.
وی عدم داشتن حافظه تاریخی را فراموشی سیر تحول رسیدن از آثار گذشتگان به کاربرد این آثار در زندگی امروزه دانست و به نیاز گذاشتن شواهد تاریخی کنار هم و استنتاج انتقادی اشاره کرد و افزود:
عظمت گذشته فرهنگی ما ساخت ساختمان نبوده، رواداری فرهنگی ما بوده است.
این مراسم با تقدیر و قدردانی از تمامی عوامل این نمایشگاه همراه با اهدای لوح و هدایا توسط هنرخانه رحیمی به پایان رسید.