موضوع سطر و چلیپا :
سطر و چلیپا به عنوان مباحثی است که نیاز به جزئیات تخصصی به آن و همچنین مباحث علمی و تخصصی که وقفه افتاده به آن پرداخته شود مطرح می شود اکثر دوستان که می دانند به استناد با دلایل که موضوع سطر و چلیپا است در دو وجه بررسی می شود ساختار و کرسی تفاوت های حسن وضع شاتره کلی چلیپا است که دوستان دقیق توجه کنند انتخاب و فضاسازیها بعضی از کلمات مثل می بالد که می تواند یک درقالبی را گرفته در چلیپا که در سطر متفاوت است که نشان د هنده همین شعر در قالب دفتری و تندیس سطر هست که تفاوت ان را توضیح می دهم قسمت بالا همین شعردر قالب دفتری کار شده که سعی کردم قالب قلم و کتابت را درشت کنم به اندازه چلیا .من خواهش می کنم دقت کنند کرسی پیکر در بالا به شکل سطر نوشته شده در مقایسه با پایین در چلیپا که فضای زرد رنگ هست کرسی را اگر هست متفاوت است گردش کلمات و رشادت در چلیپا را ببینید در قسمت سطر که بیشتر سیاهی به چشم می خورد این امر در کرسی هم خودش تفاوت نشان می دهد تشابه را ببینیم 80 درصد کرسی مشابه هم هستند که ما در یاس (پیکر من از گذار یاس ) سوار شده در دایره سین در کتابت دیده می شود مطلب حائز اهمیت جای نقطه نور همه موارد در کتابت روی نور یک مقدار از موقعیت چلیپایی خودش قرار گرفته به خاطر تنظیم سطر است که کمک می کند به ریتم و پیوستگی سیاهیها که حائز اهمیت است در این کار کرسی شد آب و عروس هم الفبا و هم زاویه کلمه تغییر پیدا کرده در دایره بزرگ احسان شما اگر دقت کنید موضوع در سطر زبان شکر احسان زاویه کلمات یک زاویه مشخص است که در قوس چلیپا و دورانی سطر چلیپا تغییر داده مقایسه بفرمائید گردش داره این تفاوتها و تشابهات در کرسی است تفاوت در حدی است شما شاید این را از اینجا قلم یک دست است بنابراین انتخابی هم که انجام شده متعلق به یک زمان تحیر و کتابت یک استاد است . اگر سوالی هست در خدمت عزیزان هستم .اینجا یک بحث اسالایدهای قبلی و بعلاوه ترکیب کلمات تبسم مایه در قالب چلیپا یک بخشی مشابه بخش دوم (ه) متصل علامت جمع به کلمه شده متصل به سطر حرف ب حرف کشیده حرف کرسی ک داشته باشد حرف کشیده ب که تبسم سر هم نوشته بشه چون جمع است کلمه ناز دو کرسی نوشته شده که در سطر پایین کمک به تداوم سطر کرده به عنوان دو کلمه زخم به دو شکل متفاوت کلمه چشم چلیپایی در فضای زرد حداقل دو سه درجه گردش به سمت راست دارد که قاعده چلیپا نویسی را رعایت کرده شما از نظر انتخاب کشیده فقط فضای کتابتی و فضای چلیپای مقایسه 80 درصد مشابهت وجود داردو در حسن وضع استقرار حرکت و اشاره به شکل قالب چلیپایی متفاوت است نکته ای که همه جا است دیده می شود مخفف نویسی در قالب قلم در چلیپانویسی که در کتابت مخفف نویسی در قلم چلیپا رشید نویسی و در بعضی کلمات سرکشها و خود کلمه شما با اینکه املای واحدی دا رد کاملا متفاوت است اینم مورد چلیپا دوم ات که در اینجا نقطه نظرات خاص وجود دارد که خود استاد بخواهند اضافه می کنند چلیپا را به خاطر بسپارید.
سوال . در تجزیه و تحلیل استاد شما هستید نه امیر خانی است که به روز است .
تفاوت در سطر نویسی در چلیپا اینجا بسیار متفاوت انتخاب کشیده ها در سطر چلیپا بسیار کشیده شده که همه مصاحبه شده است اینطور نیست که خطای استاد باشه معلوم است که برنامه ریزی شده است که کلمه شدن در کجای کرسی قرار گرفته شده که جواب اتفاق بالا نشان بدهد کاملا سطرها منظم به شکل ترکیب بندی مناسب توضیح فضای که جاهایی که پر بشه پر شده است در چلیپا دلیل را بخواهیم بنویسیم که این نوع کرسی در واقع معنای مستتر در چلیپا نویسی کمک می کند اگر سطرها در جای دیگر قرار دهیم ناقص می شود این قسمت ها را بیارید این قسمت شدن حتما زاویه در قسمت چلیپایی حداقل 10 درجه متفاوت است اگر بخواهیم مقایسه کنیم کلمات را نمی توانیم با کلمات چلیپا مقایسه کنیم کلمات را نمی توانیم با کلمات چلیپا مقایسه کنیم که جان به کوشش فوزد که جان به کوشش خورد کرسی بدن گوید سطر خیلی معمولی که کشیده (ش) را مثل پایین نوشته شود یک سطر بسیار بسیار معمولی است در سطر فلورانس بالا و پایین شدن ها را در فضا سازی توسعه در چلیپا نری در قسمت پایین می بینیم این کلمات تشابه و تفاوت ماجرای سطر و چلیپا نویسی است که عرض کردم خدمت عزیزان در مورد کرسیها و دو کرسی بودن و فضای سازیها که در چلیپا دست استاد و خوشنویس باز است وهمین مقدار مقید به قالب سطر و کتابت است این چیزی که مشخص است این چلیپا و این رعایت سطر نویسی رعایت زمانی می توانیم موقعی می توانیم بدرستی رعایت کنیم فضا سازی سطور را بشناسیم اگر این پایین اتفاق نیافتد ممکن است به زحمت بیافتندهر چند نبوغی برخی از اساتید امیر خانی خوین قالب چلیپا در اوج انجام دادند در چلیپا اساتید برجسته که شکسته هم چلیپا را انجام داده اند البته ممکن است در قالب چلیپا نویسی مال نستعلیق دو وشکسته است که در شکلهای متفاوت ایینه نویسی و غیره در قالب خط های متجلی است در قالب متجلی است در قالب خطهای فارسی نستعلیق و شکسته است .کلیات این ماجرا تفاوت و تشبهات و تشبهات و حتی بین خطوط حتی حسن وضع در قالب کتابت در چلیپا نویسی وجود دارد دوستان می توانند قیاس بکنن سیاهی که در حرف ط هست ط و ر سیاهی و سفیدی و تناسبات قلم و خط ببین چه قدر متفاوت است در صورتی حتی که طول کشیده را به اندازه قلم به همان اندازه داریم حالا شما ببنید که چه اتفاقاتی که در سطرهای چلیپا می افتد که در عین برابری در این تفاوت این تشابهات وجود دارد خیلی از این بیشتر تو این برنامه کاری قرار بگیرید اگر مطلبی به ذهنتان می رسد یا مطلب جدیدی که برای خودم من هم جالب باشد بگویید.در چلیپا هم تشابهات را باید بگوییم و هم تفاوتها را باید بگوییم که ما باید رعایت کنیم مخصوصا در گردش زاویه ها که یک چلیپا نویس ما هر باشیم قلم عوض می شود قطعا اونا هم عوض میشه و موقعی خط عوض می شود قلم بالاخره قلم یک تفاوتهایی دارد قلم کتابت نسبت به خط بیشتر است موقعی که فضاها را مقایسه می کنیم سفیدی قالب بر سیاهی است این قالب سطر نویسی کتابت است به دانش قلم و تناسبات که قالب کتابت دارد و ترکیب (به وصل وحشتم از دل نمیرود و چه توان رد)که هم تفاوت و هم تشابهات دارد نیم اونجا جدا اینها سر هم است نیم بلندتر که این فضا رو پر می کند کلمه غریب که کشیده است حتی شانس و ترانه اش که باید فضا سازی در قالب چلیپا باید باشه سطر سیاهی هایش غلبه بکند در چلیپا باید مثل باشه که حالت ترکیب باشد این مطلب که لازم است بگم که این کار آذرماه چاپ می شود از اخر اثار امیرخانی است که دست علاقمندان قرار می گیرد که اینجا مصرع هایی است که در قیاس سطری است که در اینجا لذت ببریم در این یک کلمه جا افتاده و یا یک کلمه خوب نوشته نشده باشد جالب نیست باید ریتم کلمه درست باشد برای ما در این مبحث که در قالبهای مختلف نستعلیق و شکسته نستعلیق چهار گانه اولیه که جای تحقیق دارد که ماجرای خوشنویسی فقط سنتی نباشد و یا ارزش علمی خیلی بالاست با گشایش کلاس و نقطه مقابل در فضای خوشنویسی جایگاه ارزش هنری آن و همچنین با برنامه ها ی مشخص باید این هنر را معرفی کنیم که بتوانیم این گنجینه هنری را معرفی کنیم که یک گنجینه تجزیه و تحلیل و اثار سنتی مخصوصا خوشنویسی را جدی بگیرن در برنامه های دیگر تشبیه و توضیح بقیه دوستان باشه من دیگر عرضی ندارم .