بمناسبت بزرگداشت حافظ :

بهترین تجسم شعرگونه شاعر قرن هشتم در تابلوی "جوانی حافظ "

بهترین تجسم شعرگونه شاعر قرن هشتم در تابلوی

درگالری چهارم موزه استاد حسین بهزاد در مجموعه سعدآباد، اثری به نام "جوانی حافظ" به نمایش گذاشته شده است که به مناسبت بزرگداشت روز حافظ،مصادف با بیستم مهرماه معرفی می شود...

  • کد مطلب: 4189
  • تاریخ انتشار: يکشنبه 19 مهر 1394 - 16:27

درگالری چهارم موزه استاد حسین بهزاد در مجموعه سعدآباد، اثری به نام "جوانی حافظ" به نمایش گذاشته شده است که به مناسبت بزرگداشت روز حافظ،مصادف با بیستم مهرماه معرفی می شود.

به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد؛ مسئول موزه بهزاد در این خصوص گفت: این اثر استادحسین بهزاد مینیاتور در ابعاد 55 ×7/ 45 سانتیمتر  است، که استفاده از خطوط نرم ، منحنی و قدرتمند اشاره به سیالیت ، درون گرایی، آرامش روحانی و به قولی، آن جهانی بودن حافظ از دید استاد حسین بهزاد دارد .

سیده طاهره شیربچه توضیح داد:در عرفان اسلامی کسی که به مرحله تمکین و سلوک رسیده باشد با رنگ سیاه شناخته می شود. چراکه آنان معتقدند رنگ سیاه مربوط به عالی ترین مقام این راه است. خاصیت این رنگ چنین است که همه رنگ ها را جذب می کند و آنقدر قابل است که رنگی را پس نمی دهد بنابراین انسانی که نور الهی در خود جذب کرده و به مراتب بالای سیر و سلوک رسیده باشد که بتواند دیگران را هدایت کند رنگی مناسبتر از سیاه برازنده او نیست ، به همین دلیل استاد در این تابلو برای نشان دادن جایگاه معنوی حافظ ترجیح داده که از زمینه سیاه با قلم گیری سفیدکه ابداع ایشان در نگارگری معاصر ایران است، استفاده کند.

وی افزود:شاعر و غزلسرای قرن هشتم هجری، حافظ شیرازی در این تابلو درقسمت چپ و پایین صفحه درسن جوانی به تصویر در آمده در حالتی که نشسته و به تکه سنگی تکیه داده و کتابی نیز در دست دارد. وی عبایی بر تن دارد که یقه آن مزین به طرحهای اسلیمی و هندسی می باشد و همچنین کلاهی که با اشکال هندسی آراسته و دستاری به دور کلاه پیچیده شده است .

شیربچه گفت:بدون شک، استاد حسین بهزاد به بهترین شکل تجسم شعرگونه عواطف و زوایای مختلف وجودی و روحی  این شاعر گرانقدر را از طریق حالت نشستن، نگاه و تمرکز او و همچنین پشت کردن وی  به مسائل دنیوی نشان داده  است.

وی با اشاره به این اثر تشریح کرد:در قسمت چپ تصویر پشت تکیه گاه حافظ ، شاخه و برگ های انبوه درختی به رنگ سفید مشاهده می شود و گل و برگ های کناری وی که در مسیر دید او قرار دارد به رنگ طلایی قلم گیری شده است . جا دارد یادآور شویم که یکی از تعاریف رنگ طلایی در نگارگری ایران نشان دادن جایگاه خاصی از مقام روحانیت است و چون استاد بهزاد این گل و برگ ها را با رنگ طلایی پوشش داده ما را به یاد این بیت از غزل حافظ می اندازد که می گوید :

          آنانکه خاک را به نظر کیمیا کنند                           آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند

مسئول موزه بهزاد  با بیان اینکه استاد بهزاد در بسیاری از آثار خود به پدیده های طبیعت از قبیل خاک و سنگ جان بخشیده، افزود: در این تابلو نیز با خطوط منحنی از خاک به سمت بالای تصویر، تعدادی زن زیبارو و متبسم که به سوی حافظ نگاه می کنند  را خلق نموده و در پشت و پس زمینه، پنج زن را که در حال شادی و سرخوشی می باشند ، نشان داده است. بنابر این استاد بهزاد توانسته حافظ جوان را بدون توجه به انسانهای زمینی و حسن جمال ایشان به بهترین شکل به تصویر درآورد.

گفتنی است در این اثر امضای استاد حسین بهزاد بر روی تکه سنگی در قسمت انتهایی چپ تصویر به تاریخ 25/2/1331 دیده می شود.

                                                                                               

 

دسته بندی ها