اجرای عملیات آسیب شناسی و مرمت آثار موزه هنر ملل سعدآباد

عملیات مرمتی ،تعدادی دیگر از تابلوهای نقاشی موجود در موزه هنرملل سعدآباد آغاز شد . به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد ، مسئول موزه هنر ملل با اعلام این خبر گفت : این آثار که شامل تابلوی رنگ و روغن اثر...

  • کد مطلب: 1793
  • تاریخ انتشار: دوشنبه 14 شهريور 1390 - 12:07

عملیات مرمتی ،تعدادی دیگر از تابلوهای نقاشی موجود در موزه هنرملل سعدآباد آغاز شد .

به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد ، مسئول موزه هنر ملل با اعلام این خبر گفت : این آثار که شامل تابلوی رنگ و روغن اثر ابوالقاسم حاجی زاده به ابعاد 134×134 ، تابلوی رنگ و روغن اثر معصومه سیحون به ابعاد 70×101 ،تابلوی ترکیب تجریدی انسانها اثر ماسیمو کامپیگلی به ابعاد 80×98 ، تابلوی میز کنفرانس اثر یان سوبیسکی به ابعاد 89×146 ، تابلوی رنگ و روغن اثر سیما کوبان به ابعاد 51×152 و تابلوی ترکیب تجریدی دو منحنی رنگی اثر هربرت بایر به ابعاد 127×151 می باشد، هم اکنون به منظور انجام عملیات مرمت به اتاق مرمت مجموعه منتقل شده است .

مهدیه منوچهری افزود: این تابلوها که همه از آثار هنرمندان معاصر است با تکنیک های مدرن کار شده اند.

وی ادامه داد : در تکنیکهای مدرن به علت تنوع در ساختار رنگی و ترکیب مواد، درصد آسیب پذیری آثار بالا تر است.

منوچهری در خصوص اثر ابوالقاسم حاجی زاده  اظهار داشت : تابلوی مزبور به علت زیاد بودن ماده خشک کننده رنگ به کار رفته و بوم سـازی ضعیف، دارای ترکهای زیادی بوده که در سطح کار ایجاد شده است، همچنین سست و ضعیف بودن کرباس بوم،از دیگر آسیب های وارده به اثر می باشد .

وی با اشاره به اثر یان سوبیسکی با عنوان میز کنفرانس نیز گفت: تیزی لبه های چارچوب در این تابلو موجب آسیب دیدن لبه های بوم شده و در بعضی قسمتها باعث ایجاد پارگی شده است، در ضمن لایه ای از چربی پشت کرباس بوم نشسته که نیاز به تمیز کردن چربی و گرد وغبار در پشت و روی تابلو مشهود است.

مسئول موزه هنرملل با بیان اینکه در تابلوی رنگ و روغن اثر سیما کوبان از تکنیک ادغام رنگهای مات و گلنز (براق تند) استفاده شده است و به علت عدم تناسب در ترکیب و ساختار، یکدیگر را جذب نکرده افزود : این موضوع باعث پس زدگـی رنگ گلنز شده  و آسیب به صورت لایه های جدا شده رنگ گلنز از سطح تابلو دیده می شود که می بایست با موزون سازی رنگ و تثبیت نهایی رفع شود.

منوچهری در خصوص آسیب شناسی تابلوی ترکیب تجریدی دو منحنی رنگی اثر هربرت بایر خاطر نشان کرد: این اثر به علت بزرگی چارچوب و نداشتن حائل میانی در معرض واشدگی و ایجاد چروک در سطح بوم و تاب برداشتن چارچوب قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به ششمین اثر آسیب دیده که جهت انجام عملـیات مرمتی، به اتاق مرمـت انتقال داده شده اظهار داشت:در اثر معصومه سیحون نوع رنگ و ماده کاربردی بتونه جِسو می باشد، از این رو جهت نگهداری از آن باید از محافظ استفاده شود.

منوچهری در خصوص آسیب های این اثر افزود :در این تابلو  ول شدگی بوم دیده می شود، همچنین قاب این تابلو دچار آسیب شده و لایه قطوری از چربی و گردو غبار پشت تابلو نشسته که نیاز به تمیز کردن و چربی زدایی دارد.

فتح اله نیازی،کارشناس مرمت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار نیز با اشاره به رایج ترین آسیب های وارده بر تابلوهای موجود در موزه هنر ملل گفت :تابلوهای به سبک مدرن و معاصر به دلیل استفاده از رنگهای جسمی و همچنین به علت تفاوت ساختاری و تکنیکی ، دچار آسیب و ریختگی رنگ شده و همچنین به علت تیزی لبه های چارچوب پوسیدگی در لبه های آن دیده می شود.

نیازی ضمن تشریح نحوه مرمت این تابلوهای نقاشی افزود :بوم سازی ضعیف ،سست و ضعیف بودن کرباس بوم و ترک های سطحی ،پارگی بر اثر تیزی لبه های چهارچوب و لایه های گرد و غبار عمده ترین آسیب این تابلوهاست . بنابراین در مرحله اول با دو روش فیزیکی (استفاده از جاروبرقی مخصوص آثار موزه ای) و شیمیایی (استفاده از حلال ها ) پشت و روی تابلوها غبارروبی و پاکسازی می شود .

وی در خصوص روش وصالی کردن بیان کرد : برای رفع سوراخ ها و پارگی از روش وصالی کردن ابتدا پارچه کتان و ضخیم تر از پارچه اصلی بوم  و به اندازه بیشتر از پارگی را با چسبهای آکریلیک در راستای تار و پود چسبانده و با اتوی کوچک (آیرن ) آنرا صاف می کنیم و در نهایت سمباده زده می شود تا الیاف پارچه با کرباس یکدست شود . 

نیازی با توضیح مرحله موزون سازی رنگی تأکید کرد: در این مرحله رنگهای به کار رفته باید از رنگهای تابلو یک درجه روشنتر باشند و در مرحله آخر با یک نوع رزین مرمتی تثبیت نهایی انجام می گیرد .

این کارشناس مرمت خاطر نشان کرد: کلیه این تابلوها نیاز به تمیز کردن داشته و در مرحله پایانی جهت جلوگیری از گرد و غبار و لایه های چربی ،پشت تابلو با حفاظی از پروپیلن پوشانده می شود که این حفاظ با ایجاد بالشتک هوایی ،باعث هوادهی بهتر و رد و بدل شدن اکسیژن به پشت تابلو می شود .

وی با اشاره به تیزی چهارچوب آثار افزود: این مسئله باعث برش و پوسیدگی بوم شده بنابراین ابتدا چهارچوب را از بوم جدا نموده و سپس با پرداخت و سمباده زدن، به آن انحنا داده و تیزی را از بین می بریم ،آنگاه آنرا با پارالوئید پوشانده و چهارچوب تثبیت می گردد .

گفتنی است موزه هنر ملل قسمت زیر زمین کاخ ملت  می باشد که در بین سالهای 1349- 1345 به دستور فرح پهلوی به موزه هنر اختصاصی تبدیل شد و در سال 1370 با عنوان "موزه هنر ملل" افتتاح گردید و شامل مجموعه نفیس و  ارزشمندی از چهار گوشه دنیاست .

یادآور می شود عملیات ساماندهی و مرمت بنای کاخ موزه ملت و آثار موجود در آن از خردادماه سال جاری آغاز و هم اکنون نیز ادامه دارد .

 

 

دسته بندی ها