جان‌بخشی دوباره به «حمایت»؛ نقاشی استاد فرشچیان زیر دست مرمتگران متعهد سعدآباد

جان‌بخشی دوباره به «حمایت»؛ نقاشی استاد فرشچیان زیر دست مرمتگران متعهد سعدآباد

تابلوی «حمایت» از آثار نفیس استاد محمود فرشچیان، پس از بررسی دقیق ساختاری و آسیب‌شناسی در موزه استاد فرشچیان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، تحت بهسازی و ساماندهی حفاظتی قرار گرفت. این فرآیند که با هدف حفظ اصالت و پایداری اثر انجام شد، نمونه‌ای از رویکرد علمی و دقیق واحد مرمت سعدآباد در صیانت از آثار هنری برجسته محسوب می‌شود

  • کد مطلب: 8648
  • تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 ارديبهشت 1404 - 16:05

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد؛ تابلوی حمایت، یکی از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان است که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد حفظ و نگهداری می‌شود. این اثر، در تکیه‌گاهی مقوایی ایجاد شده است. تکیه‌گاه، پاسپارتو و همچنین قاب اثر، تحت تأثیر عوامل مخل محیطی و ویژگی‌های ساختاری، دچار اعوجاج و تابیدگی شده بود. از این رو، پس از بررسی شرایط موجود به لحاظ ویژگی‌های فنی، ساختاری و آسیب‌شناسی، تهیه طرح ساماندهی حفاظتی این اثر نفیس انجام شده و پس از آن عملیات اجرایی، در زمستان سال 1403 آغاز گردید.

طی این عملیات، ابتدا اجزای غیر پایدار متعلقات قاب جدا شد و مشکلات تابیدگی تکیه‌گاه اثر در یک بازه زمانی طولانی، به شیوه کاملاً حفاظتی و غیر تخریبی، رفع گردید.

پس از رفع نقص تکیه‌گاه نقاشی و ایجاد شرایط پایدار در اثر، برای اصلاح و بهسازی قاب، پاسپارتو و متعلقات آن اقدام گردید. به این منظور، ابتدا قاب چوبی اثر در ناحیه اتصالات تقویت شده و لایه رنگی آن به شیوه طلا چسبانی، موزون‌سازی گردید. در انتها نیز یک لایه گلیز محافظ به ضخامت 70 میکرون، روی قاب ایجاد شد.

جهت ایجاد شرایط محافظتی مناسبتر برای اثر، شیشه محافظ آن تعویض و به جای شیشه قبلی قاب، از شیشه استاندارد Anti UV وAnti Reflex  مخصوص آثار تاریخی استفاده شد.

پاسپارتو اثر تعمیر، اسیدزدایی و استحکام بخشی شده و با استفاده از لایه‌های مقوایی فری اسید، پشتیبانی و بهسازی گردید تا به این ترتیب استقرار اثر در پاسپارتو پایدار و بدون تنش باشد.

در پشت اثر سه لایه صلب اعم از: دو لایه مقوای فری اسید و یک لایه فوم نصب گردید و با کمک دو قید چوبی، میانه کار نیز تقویت شد تا از تابیدگی مجدد اثر جلوگیری شود.

به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به ساختار قاب و اثر، در اطراف کار، یک لایه گردگیر نصب شده و کیت هنگر استاندارد متشکل از کابل فولادی تنیده روکشدار با بست آلومینیومی و حلقه آویز فولادی در پشت اثر نصب گردید.

واحد مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به‌عنوان یکی از بخش‌های تخصصی و فعال این مجموعه، نقشی کلیدی در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و هنری موجود در موزه‌های مختلف ایفا می‌کند. این واحد با نظارت دقیق و روزانه  15 موزه فعال در مجموعه، به‌طور مستمر فرآیند بررسی، پایش، مرمت و پیشگیری از آسیب آثار را دنبال می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد؛ تابلوی حمایت، یکی از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان است که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد حفظ و نگهداری می‌شود. این اثر، در تکیه‌گاهی مقوایی ایجاد شده است. تکیه‌گاه، پاسپارتو و همچنین قاب اثر، تحت تأثیر عوامل مخل محیطی و ویژگی‌های ساختاری، دچار اعوجاج و تابیدگی شده بود. از این رو، پس از بررسی شرایط موجود به لحاظ ویژگی‌های فنی، ساختاری و آسیب‌شناسی، تهیه طرح ساماندهی حفاظتی این اثر نفیس انجام شده و پس از آن عملیات اجرایی، در زمستان سال 1403 آغاز گردید.

طی این عملیات، ابتدا اجزای غیر پایدار متعلقات قاب جدا شد و مشکلات تابیدگی تکیه‌گاه اثر در یک بازه زمانی طولانی، به شیوه کاملاً حفاظتی و غیر تخریبی، رفع گردید.

پس از رفع نقص تکیه‌گاه نقاشی و ایجاد شرایط پایدار در اثر، برای اصلاح و بهسازی قاب، پاسپارتو و متعلقات آن اقدام گردید. به این منظور، ابتدا قاب چوبی اثر در ناحیه اتصالات تقویت شده و لایه رنگی آن به شیوه طلا چسبانی، موزون‌سازی گردید. در انتها نیز یک لایه گلیز محافظ به ضخامت 70 میکرون، روی قاب ایجاد شد.

جهت ایجاد شرایط محافظتی مناسبتر برای اثر، شیشه محافظ آن تعویض و به جای شیشه قبلی قاب، از شیشه استاندارد Anti UV وAnti Reflex  مخصوص آثار تاریخی استفاده شد.

پاسپارتو اثر تعمیر، اسیدزدایی و استحکام بخشی شده و با استفاده از لایه‌های مقوایی فری اسید، پشتیبانی و بهسازی گردید تا به این ترتیب استقرار اثر در پاسپارتو پایدار و بدون تنش باشد.

در پشت اثر سه لایه صلب اعم از: دو لایه مقوای فری اسید و یک لایه فوم نصب گردید و با کمک دو قید چوبی، میانه کار نیز تقویت شد تا از تابیدگی مجدد اثر جلوگیری شود.

به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به ساختار قاب و اثر، در اطراف کار، یک لایه گردگیر نصب شده و کیت هنگر استاندارد متشکل از کابل فولادی تنیده روکشدار با بست آلومینیومی و حلقه آویز فولادی در پشت اثر نصب گردید.

واحد مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به‌عنوان یکی از بخش‌های تخصصی و فعال این مجموعه، نقشی کلیدی در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و هنری موجود در موزه‌های مختلف ایفا می‌کند. این واحد با نظارت دقیق و روزانه  15 موزه فعال در مجموعه، به‌طور مستمر فرآیند بررسی، پایش، مرمت و پیشگیری از آسیب آثار را دنبال می‌کند.

با توجه به قدمت و ارزش بالای آثار موجود در این موزه‌ها، انجام اقدامات مرمتی نه تنها ضرورتی تخصصی، بلکه وظیفه‌ای فرهنگی در قبال نسل‌های آینده است. آثار موجود در موزه‌ها، اغلب در معرض عوامل فرسایشی چون رطوبت، نور، دما و آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی هستند؛ از این‌رو، مداخلات علمی و کارشناسی‌شده برای حفظ اصالت و طول عمر آن‌ها ضروری است.

در این میان، موزه هنرهای زیبا به‌عنوان یکی از موزه‌های شاخص سعدآباد، به دلیل نگهداری مجموعه‌ای گران‌بها از تابلوهای نقاشی کلاسیک و معاصر، دارای واحد مرمت مستقل است. تابلوهای نقاشی از آسیب‌پذیرترین آثار هنری محسوب می‌شوند و کوچک‌ترین تغییر در شرایط محیطی یا نگهداری می‌تواند منجر به ترک‌خوردگی بستر بوم، تغییر رنگ‌دانه‌ها یا پوسته‌شدن سطوح شود. به همین دلیل، در این واحد تخصصی، اقدامات مرمتی با استفاده از تجهیزات دقیق و با نظارت کارشناسان مرمت آثار هنری انجام می‌شود.

کارشناسان این واحد نه‌تنها عملیات احیا و بازسازی تابلوهای آسیب‌دیده را بصورت مستمر و همیشگی بر عهده دارند، بلکه با پایش منظم شرایط نگهداری، سعی می‌کنند تا از وقوع آسیب‌های جدید نیز جلوگیری کنند. همچنین، در روند مرمت، همواره اصالت اثر، حفظ سبک هنری و پرهیز از مداخله بیش از حد در اولویت قرار دارد.

مرمت در سعدآباد، صرفاً اقدامی فنی نیست؛ بلکه بخشی از فرآیند مستمر حفاظت از هویت تاریخی و فرهنگی کشور به شمار می‌رود. تداوم این تلاش‌ها، نیازمند حمایت، برنامه‌ریزی علمی و ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به اهمیت نگهداری از میراث مکتوب و بصری ایران است.

معرفی اثر:

حمایت protection

 تکنیک : اکریلیک

سال : 1378 شمسی - 1999 میلادی

ابعاد : 50*81

این اثر مظهری از حمایت مادرانه می باشد. آهو که نماد مظلومیت است در آغوش بانویی که در تصویر نشان داده شده پناه گرفته است. هنرمند در این اثر با استفاده از رنگهای گرم تاکیدی بر مفهوم عاطفی اثر دارد.

عکس ها با قاب قرمز: پیش از مرمت

عکس ها با قاب زرد: در حین مرمت

عکس ها با قاب سبز: پس از مرمت