مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در هفته کودک

"بده بستون" جمعه کودکان سعدآباد

"بده بستون" در واژه شناسی به معنای داد و ستد است. این طرح با اشاره به رفع نیازهای پایه ای و اساسی زندگی انسان، مانند نیاز به خوراک، پوشاک، آگاهی و...، به شکلی غیر مستقیم به کودکان مفاهیمی همچون اجتناب از اسراف، تلاش در صرفه جویی، مراقبت از محیط زیست، بخشش، آموزش سواد مالی کودکان و... را دنبال می‌کند.

  • کد مطلب: 8556
  • تاریخ انتشار: شنبه 21 مهر 1403 - 09:43

به گزارش روابط عمومی و اموربین‌الملل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد؛ مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند مجموعه روز جمعه 20 مهرماه 1403، در باغ موزه سعدآباد میزبان "بده بستون" کودکانی بود که به شکل مستقل و پویا به عنوان تازه‌واردان حوزه کسب و کار، به داد ستد پرداختند. 

"بده بستون" در واژه شناسی به معنای داد و ستد است. این طرح با اشاره به رفع نیازهای پایه ای و اساسی زندگی انسان، مانند نیاز به خوراک، پوشاک، آگاهی و...، به شکلی غیر مستقیم به کودکان مفاهیمی همچون اجتناب از اسراف، تلاش در صرفه جویی، مراقبت از محیط زیست، بخشش، آموزش سواد مالی کودکان و... را دنبال می‌کند.

"بده بستون" با هدف آشنایی با مفاهیم ذکر شده با این مزمون که کودکان می‌توانند وسایلی مانند اسباب بازی، بازی فکری، کتاب و… که دیگر مورد استفاده آنها نیست را برای داد و ستد با دوستان هم سال خود به رویداد بیاورند، اجرا شد. علاوه بر این، شرط حضور در این برنامه برای کودکان، همراه داشتن محصولاتی هست که خودشان آنها تولید یا ساخته اند.

این طرح به کارگردانی سوده عالم شناس، سرپرست گروه "کوله‌مان"، به کودکان در تقویت خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله، افزایش اعتماد به نفس، آموزش مسئولیت‌پذیری و مدیریت، خلق یک محصول، یادگیری مهارت‌های اقتصادی و مالی، تشویق به کارآفرینی و نوآوری، تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، تجربه شکست و موفقیت، تشویق به همکاری و کار تیمی، کمک بسیار مهمی می‌کند و از ابتدا به کودک می‌آموزد تا چگونه از تخیل و خلاقیت خود برای رسیدن به هدف، استفاده کند.

کودکان در جریان این رویداد، به مدت دو هفته مستمر در گروه با هم تعامل دارند و به تبادل اطلاعات، ایده و مشورت می‌پردازند. همچنین کارگاه‌های پیشنهادی به منظور یادگیری یک هنر و صنعت که اغلب در جهت معرفی و ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی ایرانی است، برگزار می‌شود. علاوه بر این، برای انتخاب محصولات مناسب‌تر و قیمت گذاری متناسب با ارزش کالا، آشنایی با مفاهیم اولیه خرید و ‌‌فروش؛ جلسه سواد مالی در راس کارگاه‌ها قرار گرفت. 

در روز رویداد هر کودک یک میز اختصاصی دارد که می‌تواند بنا به سلیقه و نیاز، محصولات خود را چیدمان و تزیین کند، و طبق خلاقیت خود به هر شکل که مایل است کالای خود را تبلیغ کند، تخفیف دهد و تبادل کند.  

در کنار میزهای فروش، یک میز "مهربانی" وجود دارد که کودکان تعدادی از وسایل بلااستفاده یا خلق شده توسط خودشان را برای کودکان محروم در شهرها و روستاهای دورافتاده اهدا می‌کنند.

مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودک و نوجوان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، تنها دپارتمان تخصصی کودکان و نوجوانان در بین مجموعه‌های موزه‌ای است که به شکل مستمر از آغاز دهه 90، ضمن همکاری با گروه‌های مختلف فعال در حوزه موزه‌داری، میراث فرهنگی(ملموس و ناملموس)، گردشگری و صنایع دستی کودکان و نوجوانان، به شکل مستقل برگزار کننده بازدیدهای هدفمند آموزشی در موزه‌های این مجموعه، نمایشگاه‌های مختلف و رویدادهای مناسبتی است.

هنگامه یعقوبی/کارشناس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل