به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد؛ نمایشگاه "داستان دستان" عصر روز جمعه، 25 خردادماه 1403، مقارن با هفته و روز جهانی صنایع دستی، در محل موزه هنرهای زیبا با حضور هادی میرزایی، رئیس اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فتحالله نیازی، مدیر موزه هنرهای زیبا و در حضور جمعی از هنرمندان صنعت انگشتری و مهرسازی ایرانی افتتاح شد.
نمایشگاه داستان دستان تلاش هنرمندان برای معرفی این رویکرد خلاقانه و نوآوری در بستر هنر کهن انگشتری و مهرسازی ایران است که هدف آن معرفی و نمایش بخشی از گنجینه ی مهرها و انگشتریهای دوره قاجار و صفویه از مجموعه ارزشمند و کلکسیون پژوهشی هنرخانه ی رحیمی است، در این موزه به نمایش درآمده.
ایرانیان امروزه، همواره در پی یافتن نسبت خود با سنت گذشته است و در این مسیر اغلب به بازتولید منریستی از آن دست یازیده و یا دست رد به سینه ی سنت زده و یک سره آن را مردود و مذموم شمرده است؛ در این میان راه سوم کم شماری نیز هست که میکوشد سنت را از نو بخواند و بی سوگیری آن را زیست کند، زیستی که در لحظه حال اتفاق میافتد.
اهمیت فعالیتهای هنرخانهی رحیمی، زمانی آشکار میشود که در نگاه اول آن را شبیه میراث گذشتگان در مییابیم اما به اندک زمانی و تاملی در مییابیم که اگر کوششهای علمی و عملی معاصر نبود - مانند آنچه دربارهی آلیاژ خاص این هنرخانه اتفاق افتاده یا تغییراتی که در شیوه ی تولید گروهی روی داده و همچنین خلق فرمهای جدید با استناد به فرمهای کهن هرگز چنین کاری به ثمر نمیرسید. این جاست که مرز آشکار کار هنرخانه ی رحیمی با گذشتگان از سویی و امتداد همان مسیر از سویی دیگر آشکار میشود.
طی این مراسم فتحالله نیازی، مدیر موزه هنرهای زیبا ضمن خوشآمد گویی و ابراز خوشحالی از افتتاح این نمایشگاه افزود:
در دوره مصر باستان استفاده از سنگهای قیمتی مثل لاجورد، آمیتیس، فیروزه و غیره برای ساخت انگشتر استفاده میشد، پس از آن از هزارههای قبل میلاد مثل دوران هخامنشیان، این هنر همچنین در دوره ساسانیان به شکل مهرها و کتیبههایی که استفادههای دیوانی و سلاطینی داشتند رواج داشت، در دوره صفوی هم به هنگام شکلگیری مذهب شیعه این انگشتریهای مهری یک ماهیت و معنای دیگری پیدا کردند. این معنی و ماهیت که ریشه در مذهب اعتقاد و در حقیقت جامعه شناسی آن قوم و منطقه داشت را در انگشترهای مهری میتوان دید. متاسفانه بسیاری از این انگشترهای مهری در طول تاریخ از بین رفتهاند، که دلیل آن جلوگیری از سواستفاده از صاحب اثر و خانواده صاحب اثر بود، و این مهرها اغلب یا خرد میشدند یا از بین میرفتند، این آثار بسیار کمیاب و نایاب هستند.
نیازی ادامه داد: آلیاژهای مختلف ساخته شده را در کنار دستساختههای هنرخانه رحیمی که ادامه دهنده این راه زیبا است و توانسته بخشی از آثار نفیس را در این گالری به نمایش گذاشته ، یک نوع "انتقال این هنر است. زیرا انسانها با هنر زنده هستند و فرهنگ ها زبان گفتگوی انسانها هستند.
رحیمی، مدیریت هنرخانه رحیمی پس از توضیحات و معرفی اجمالی هنرخانه، روند آغاز کار مجموعه اضافه کرد:
"هرچه داریم از دستان است"، هنرخانه رحیمی و تیم ما حدود 20 سال است که در تلاشند تا هنر دستان هنرمندان را به نمایش بگذارند.
ما در تلاش بودیم طی سالهای مختلف پژوهشهایی در دورههای صفویه و قاجار و فلزات و آلیاژهای مختلف مورد استفاده انجام دادیم تا در نهایت موفق به ابداع آلیاژ جدیدی از ترکیب نقره، پالادیوم به اسم سیلوادیوم شدیم که اکسایش و جلاپذیری نقره را در این آلیاژ بالا بردیم.
نمایشگاه داستان دستان، همه روزه تا 5 تیرماه 1403، از ساعت 9 صبح الی 17 پذیرای علاقمندان و هنرمندان صنعت مهرسازی و انگشترسازی در محل موزه هنرهای زیبا است.