نام اثر: بدون عناون /نام هنرمند: فرامرز پیلارام

نام اثر: بدون عناون /نام هنرمند: فرامرز پیلارام
  • کد مطلب: 7875
  • تاریخ انتشار: سه شنبه 6 مهر 1400 - 10:27

نام اثر: بدون عناون
نام هنرمند: فرامرز پیلارام
سال ساخت اثر:1346 شمسی
سبک: نقاشیخط
ابعاد:78*142 سانتی متر
تکنیک: آکریلیک روی بوم
محل نگه داری: موزه هنر ملل
در اثر پیش رو عنصر خط ضمن ارجاع وفاداری هنرمند به بنیانهای اصیل هنر ایران، معرف کارکرد نوین و جایگاه معاصر سنت های کهن هنری است. خط به عنوان عنصر اصلی این اثر، بخش میانی تابلو را با قلم سفید بر زمینه تیره و خاکستری به خود اختصاص داده است. ریتم و حرکات آهنگین قلم و حرکت رو به بالای عناصر کلیدی یادآور سبک نگارش مرقومه های ایرانی و سنت نحوست تربیع است. سنتی که در آن برای گریز از قاب مربع، مستطیل، هنگام نوشتن فرامین حکومتی و یا نامه و هر نوع سند، منتهی الیه سطور را به سمت بالا می کشیدند. ترکیب بندی طغرا گونه حروف نیز به یاری این انتقال مفهوم می آید. درک و دریافت سبک هنری نقاشیخط معاصر ایران بدون مطالعه و شناخت مبانی ظهور مکتب سقاخانه امکان پذیر نیست. سقاخانه اصطلاحی بود که کریم امامی برای آثار نقاشی گروهی از نو سنت گرایان معاصر ایران نظیر عربشاهی، تناولی و پیلارام و دیگران به کار برد. کلیت این سبک استفاده از عناصر فرهنگی و تصویری کهن ایرانی، اسلامی برای خلق آثار هنری مدرن است. تنوع فرم در اقلام مختلف خوشنویسی کلاسیک ایران دستمایه خلق آثاری در گونه خط نقاشی شد. پیلارام با بهره گیری از مهرهای قدیمی و توجه به فرم های گرافیک خطوط تزیینی نظیر طغرا دست به خلق آثاری زد که ضمن وفاداری به زیبایی خطوط تجلی گر عمق، بعد و ضرب آهنگ نیز بودند. فرامرز پیلارام هنرمند مدرنیست ، نقاش ، طراح ، خطاط ،گرافیست ، مجسمه ساز ، استادیار دانشگاه علم و صنعت و از بنیانگذاران جنبش سقاخانه متولد 1315 تهران و درگذشته به سال 1362 می باشد. او در سال (١٣٣٩) از هنرستان زیبای پسران تهران موفق به دریافت درجه دیپلم در رشته نقاشی گردید و در همین سال وارد دانشکده هنرهای تزیینی شد. وی در سومین (١٣٤١)و چهارمین (١٣٤٣)بی ینال تهران برنده جایزه شد و درسال (١٣٤٢) یکی از آثارش توسط موزه هنر مدرن نیویورک خریداری شد. آثار او در نمایشگاه های متعدد در ایران و خارج از کشور ارائه شده است . پیلارام در سال (١٣٤٣) همراه با چند تن از هنرمندان، تالار ایران (قندریز) را تاسیس کرد. در سال (١٣٤٦) همراه با استادان میرخانی انجمن خوشنویسان ایران را تاسیس کرد و مدتی در آنجا بتدریس زمینه سازی و ترکیب بندی خط پرداخت. او از سالهای (١٣٤٦) تا (١٣٤٨) در انستیتو تکنولوژی تهران به تدریس مجسمه سازی ، طراحی و نقاشی اشتغال داشت.
▫️تهیه مطلب: سارا کریمان
با تشکر از شیوا ضیغم مسئول موزه هنر ملل و کاخ موزه ملت