معرفی خودروی مازراتی ۵۰۰۰ جی تی پهلوی دوم موزه اتومبیل های سلطنتی

معرفی خودروی مازراتی ۵۰۰۰ جی تی پهلوی دوم  موزه اتومبیل های سلطنتی
  • کد مطلب: 7406
  • تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آبان 1399 - 09:07


معرفی خودروی مازراتی ۵۰۰۰ جی تی پهلوی دوم

موزه اتومبیل های سلطنتی

نام دیگر این خودرو شاه پارس است چون با ایده محمدرضا پهلوی طراحی و ۱۹۶۵ تا ۱۹۵۹ که بین سا لهای ساخته شده بود.
طراحی این خودرو، موتور جلو با محور عقب بود .


🔸در اواخر دهه پنجاه میلادی، مازراتی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکرد، یک کوپه اسپرت بنام 3500 جی تی به بازار عرضه کرد.

🔹 این ماشین نه تنها کارخانه ایتالیایی را از تعطیلی نجات داد، بلکه با به چالش کشیدن ماشینهای اسپرت مشهور زمان خود نظیر فراری۲۵۰ جی تی،نظر ثروتمندان و کلکسیونرهای جهان را به مازراتی جلب کرد.

🔸محمدرضا پهلوی در اواخر سال۱۹۵۸ مازراتی جی تی ۳۵۰۰ را سوار شد و آن را پسندید. اما از کارخانه مازراتی خواست که به جای موتور 6 سیلندر، خودروی ویژه او را با موتور قو یتر 8سیلندر بسازد.

🔹 مازراتی برای این کار ناگزیر شد خودرو را از نو طراحی کند و در نتیجه مدل تازه را 5000جی تی نامید نامید. اتاق مازراتی ۵۰۰۰ را در نوامبر ۱۹۵۹ نام "شاه پارس" در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد.

🔹 از مدل ویژه شاه پارس تنها سه دستگاه ساخته شد. به جز محمدرضا پهلوی کریم آقاخان، امام شیعیان اسماعیلی و جیا نی آنیلی مدیر آن هنگام فیات ، خریداران مشهور این سه خودرو بودند.

🔸مازرا تی در سال 1960 مدل 5000 جی تی را با تغییراتی در نمایشگاه ژنو نمایش داد و سفارش های بیشتری دریافت کرد.

در مجموع 34 دستگاه از این ماشین با همکاری خودرو سازان ایتالیایی نظیر پین فارینا، کارازیرا گیا و گروه برتونه ساخته شد.

5000 جی تی همچنان یکی از با ارزشترین ماشین های کلکسیونی جهان است. در تابستان 2019 یک دستگاه از این خودرو که بیش از پنجاه سال در انبار آن شرکت مانده بود در حراجی موسسه آرام سادبیز به قیمت۵۳۳ هزار دلار آمریکا به فروش رفت .

در سال ۲۰۱۸ شرکت کاروزریا تورینگ سوپرلگرا پس از گذشت بیش از 61 سال به مناسبت شصت سالگی "شاه پارس" نمونه مدرن از ماشین براساس مازراتی گرن تور یسمو تولید کرد این خودروی لوکس، اسپرت و گر ان قیمت روی پلتفرم مازراتی «گرن توریزمو» توسعه یافته است و یک طراح بلژیکی با نام فابری بکرز طراحی بدنه را روی خودرو انجام داده است.


تزئینات داخلی خودرو هم از چرم بسیار مرغوب و گران قیمتی به رنگ کرم و قهو های شکل گرفته است. این خودرو از یک موتور هشت سیلندر مانند شاه ایران اصلی بهره م یگیرد با این تفاوت که موتور جدید 460اسب بخار قدرت دارد اما خودرویی که شاه ایران سفارش داده بود325 اسب بخار قدرت داشت .

از این خودرو که میتوان سرعتی بیش از 300کیلومتر در ساعت داشته باشد10دستگاه فروخته شده، هرچند همچنان مشخص نیست چه کسانی این خودروها را خریداری کرده اند .

این خودرو 1700کیلوگرم وزن دارد و از حالت سکون طی مدت 2.7 ثانیه میتواند به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد .

پژوهشگر: محمد غضنفری