"مجلس درس و بزم"

  • کد مطلب: 5471
  • تاریخ انتشار: دوشنبه 24 مهر 1396 - 10:12

 پژوهشگر: اعظم دادپاس کارشناس موزه استاد بهزاد

             

درگالری اول موزه استاد بهزاد اثری به نام مجلس درس وبزم در ابعاد 22×15سانتیمتر می باشد این اثردر سبک مکتب هرات به تصویر درامده است که در ابتدا لازم است به چند نکته از ویژگیهای مکتب هرات بپردازیم.

مکتب هرات دارای ترکیب بندیهای متقارن وغیر متقارن،واقع گرایی درنقاشی گل و گیاه، قالب بودن رنگ آبی وطلایی درکل تصویر،مهارت ترسیم طراحی اندام،تراکم در مرکز صفحه،استفاده از ترکیب بندی دایره ای اشاره کرد .

این اثرکه استاد حسین بهزاد مینیاتوربا تکنیک آبرنگ بر روی کاغذ سفید آن را ترسیم نموده است دارای شیوه خاصی بدین گونه است که استاد، بدین ترتیب که ابتدا لایه ی نازکی ازآب طلا روی تمام صفحه کشیده ودرقسمتهایی مانند محدودی آسمان،سربند کلاه،عمامه،شال،سبو،قلمدان و ظرف میوه،آب طلا را غلیظ تر گذاشته است.همانطور که قبلا اشاره شده استفاده از رنگ طلایی به صورت گسترده  از ویژگیهای مکتب هرات می باشد.

در این اثردر سمت راست تصویرمردی با لباس سه تکه به رنگ گلبهی کمرنگ دیده می شود که رویه لباس با طرحی از گلهای ظریف و کوچک و لباس زیرین دارای دکمه هایی به سبک چینی می باشد. وی کلاه چرمی به سر دارد که دور آن عمامه ایی پیچیده شده است در یک دست مرد سبو ودست دیگرش پیاله ایی است که به سمت بانویی که روبروی او نشسته اشاره دارد،این بانو که در میانه صفحه به تصویر درآمده پیراهنی به رنگ سبز-آبی کمرنگ باطرح طلایی ودکمه هایی که به سبک چینی تزیین شده است، دیده می شود و شال گلداری به رنگ طلایی به دور کمر بسته وتاج کلاهی به رنگ سفید با لبه های طلایی که با دو پر تزیین شده به سر دارد. کنار این بانو دو مطرب زن نشسته اند زنی که در سمت راست بانونشسته درحال زدن کمانچه است .وی پوششی به سبک چینی دارد شالی به دور کمر خود پیچیده وکلاهی بروی سرش قرار داده که دورش با خز تزیین شده ویک رشته مروارید با قلاب به کلاه وصل است.ودیگری که درپشت وی نشسته است در حال زدن داریه می باشد که شالی به کمردارد وگیسوپوشی به رنگ طلایی سرش را پوشانیده است .در جلوی پای بانو ظرفی طلایی رنگ است که داخل آن پنج انار قرار دارد وسبویی نیز در کنارش است. سه ورقه کاغذ نوشته شده وقلم دانی طلایی که قلمی درداخل آن است در جلوی تصویردیده می شود.جا دارد به نکته ایی اشاره شود که در نقاشی های ایرانی میوه انار معنای مفهومی ونمادین از مفاهیم عمیق زندگانی از جمله:بی مرگی،کثرت دروحدت و....دارد وچه بسا استاد بهزاد با کشیدن انار دراین اثراشاره به مفاهیم عمیق تری جدا ازظواهر تصویر دارد.

پس زمینه این اثرتپه کوچکی به تصویردر آمده که این مجلس در پایین این تپه تشکیل شده است در کنارآن ها یک درخت با برگ هایی به رنگ خزان ویک نهال با شکوفه های آبی دیده می شود.

-پایان نامه،کارشناسی ارشد صنایع دستی­-عنوان بررسی نقش و مفهوم انار در هنر ایران تا پایان دوره صفویه-سارا رستخیز-1388

-منبع:نقاشی ایرانی/بازیل گری/ترجمه عربعلی شروه