طبقه اول سالن سوم: خطوط اسلامی

طبقه اول سالن سوم: خطوط اسلامی

خطوط جامع این طبقه شامل اقلام شش گانه متعلق به ابن مقله شیرازی است که با خط کوفی شروع میشود و با خط محقق پایان مییابد . خطوط کوفی و ثلث و نسخ و توقیع و رقاع و ریحان بصورت قطعات متعلق به دوره های اسلامی در تالار طبقه اول به نمایش در آمده است...

  • کد مطلب: 4672
  • تاریخ انتشار: يکشنبه 28 شهريور 1395 - 10:11

خطوط جامع این طبقه شامل اقلام شش گانه متعلق به ابن مقله شیرازی است که با خط کوفی شروع میشود و با خط محقق پایان مییابد . خطوط کوفی و ثلث و نسخ و توقیع و رقاع و ریحان بصورت قطعات متعلق به دوره های اسلامی در تالار طبقه اول به نمایش در آمده است . قطعات کوفی اولین خطوط به نمایش در آمده بعد از خطوط قبل از اسلام است که بر پوست آهو نوشته شده است و بخش های از قرآن مجید میباشد .

 خطوط کوفی این تالار بصورت کوفی ساده و بنایی و تزئینی است که نوع ساده ان به شیوه

 ابو الاسود دوئلی نوشته شده و متعلق به قرون 3و4 ه.ق است . خط کوفی بنایی بصورت کتیبه ساخته شده و با نقوش هندسی ( الله – محمد – علی ) تزئین یافته است .

از ارزنده ترین خطوط کوفی این تالار خط کوفی ایرانی روی پوست است که یکی از انواع تقسیم بندی های خط کوفی را نشان میدهد .

خط ثلث بصورت مفردات نویسی و مشق خط و قطعه نویسی به نمایش در آمده و شامل خطوط منحصر بفردی از ثلث نویس معروف قرن 7 ه.ق یاقوت مستعصمی است که از پیروان خطوط سته ابن مقله میباشد .

 خط نسخ این بخش از تالار های این طبقه از موزه قر ار دارد که بصورت خطوط جامع و قطعات مختلف رنگین نویسی است و شامل برگزیده ترین آثار نسخ نویسان دوره های مختلف اسلامی ایران است و ارزنده ترین آن آثاری مانند زیر میباشد : احمد نیریزی – محمد ابراهیم قمی – احمد شاملو – وصال شیرازی – علی عسکر ارسنجانی و.... به لحاظ معرفی بیشتر تقسیم بندی انواع خطوط و اقلام یعنی خط نسخ نیریزی از خط ترکستانی و ترکی و تعلیق و شرقی از هم تفکیک شده اند .

توقیع و رقاع – محقق و ریحان از خطوط انشعابی خط کوفی وثلث هستند که در طبقه اول موزه به نمایش در آمده اند . توقیع و رقاع شامل قطعات خوشنویسی دوره های اسلامی است و بیشتر از رقعه هایی از قرآن مجید – حرز – عقد نامه – فرمان ها بدست آمده اند و با خط توقیع و رقاع به نمایش در آمده اند .

 در طبقه اول موزه میرعماد آثار خطوط کوفی ایرانی و تزئینی و ابتدایی – خطوط نسخ احمد نیریزی و استادش و خط احمد شامل و خاندان وصال و یاقوت مستعصمی و دیگر خوشنویسان قرون 7 الی 13 ه.ق نگهداری میشود این خطوط شامل خطهای کوفی – نسخ – توقیع – رقاع – محقق – ریحان  میباشد .

 در طبقه دوم موزه میرعماد خطوط تعلیق – نستعلیق و شکسته نستعلیق قرون 9 الی 13 ه.ق قرار دارد . بخشی از این طبقه منحصر به آثار میرعماد الحسنی است که شامل قطعات خط و مرقع او است . خطوط میرعماد شامل قطعات نستعلیق چلیپایی و سیاه مشق است که بین سالهای 994 الی 1019 ه.ق نگارش شده است . مرقع میرعماد با دو بخش مفردات نویسی ومتن مناجات بخط نستعلیق و با امضای میرعلی تبریزی و میرعماد الحسنی است .

 خطوط تعلیق این طبقه از موزه با امضای خواجه اختیار منشی گنابادیو خواجه تاج سلمانی  است که متعلق به قرن 10 ه.ق میباشد .

 خطوط نستعلیق طبقه دوم موزه میرعماد شامل دوره های مختلف اسلامی ایران است که به شیوه جلی و خفی نگارش شده است مانند : میرعلی کاتب تبریزی ( ابداع کننده خط نستعلیق در قرن 9 ه.ق ( - عبدالرشید دیلمی – سلطان علی مشهدی – میرعلی هروی – میر سید احمد مشهدی – شاه محمد نیشابوری – محمد صالح هروی – فتحعلی حجاب – میر سید علی حسینی – حسن شاملو – محمد حسین تبریزی – محمد بن اسحاق شهابی. بخش سیاه مشق های موزه میرعماد بیشتر متعلق به قرن 13 ه.ق است که با خطوط آقا سید حسین خوشنویس باشی – میرزا غلامرضا – کلهر – عماد الکتاب – اسدالله شیرازی – سید گلستانه نوشته شده است .

 بخش دیگر این طبقه اختصاص به خطو ط شکسته نستعلیق دارد که با شیوه های خفی و جلی و سیاه مشق هم نوشته شده و شامل خطوط درویش عبدالمجید طالقانی – سید گلستانه – میرزا غلامرضا – میرزا کوچک و شفیعا است .