کت و پیراهن رسمی سکمه دوزی در موزه پوشاک سلطنتی

خاستگاه : اصفهان – ایران دوره تاریخی : پهلوی دوم (دهه 50 ه.ش) نوع پارچه و تکنیک: احتمالا پارچه کتان و کرپ لئونارد، سکمه دوزی اصفهان با نخ ابریشمی – نقش گل و بته ختایی متعلق به فرح دیبا هنرمند / طراح: ناشناس ، شماره 7 گالری سوزن دوزی و چاپهای سنتی ....

  • کد مطلب: 4510
  • تاریخ انتشار: سه شنبه 12 مرداد 1395 - 09:35

خاستگاه : اصفهان – ایران

دوره تاریخی : پهلوی دوم (دهه 50 ه.ش)

 نوع پارچه و تکنیک: احتمالا پارچه کتان و کرپ لئونارد، سکمه دوزی اصفهان با نخ ابریشمی – نقش گل و بته ختایی  متعلق به فرح دیبا

هنرمند / طراح: ناشناس ، شماره 7 گالری سوزن دوزی و چاپهای سنتی

مشخصات کت و پیراهن :کت کوتاه و قد آن تا جلوی سینه است، پشت کت سرتا سر با دکمه منگنه ای تزیین شده است. پیراهن آن بلند با آستین سه ربع با الگویی نزدیک به فون کلوش، یقه گرد بسته ، تزیینات آن سکمه دوزی با نقشهای گل ختایی است. دوختهای اصلی با چرخ و باقی با دست انجام شده است. برای ایجاد جادکمه از الیاف نقره استفاده شده است. دامن پیراهن ترک و بالاتنه کوتاه است که با سکمه دوزی تزیین شده است.  

سکمه دوزی:این شیوه تزیین ‌ عبارت‌ است‌ از بیرون‌ کشیدن تعدادی‌ تار یا هر دو از نقطه‌ یا نقاط معین از‌پارچه‌ و پر کردن‌ جای آنها با سوزن‌ دوزی‌ بط‌وریکه نقش از آن پدید آید جای بریدن نخها را با‌ردیفهای فشرده‌ و ظریف‌ بخیه دوزی‌ شده حفظ می‌کنند و با گلدوزی‌ اضافی‌ در جائی‌ که‌‌نخهایش‌ بیرون‌ کشیده شده نقش ستاره‌ای را نمایان می‌سازند. اغلب سکمه دوزی‌ همراه با‌قلابدوزی‌ صورت‌ می‌گیرد. معمولا سکمه دوزی‌ بر روی‌ رومیزی و دستمال سفره و مانند آن‌انجام می‌شود و شکیبائی‌ بسیار می‌خواهد. برای سکمه دوزی‌ از پارچه‌های ساده‌ که‌ تار و پود‌آن عمود بر هم‌ بوده‌ و حتی الا مکان دارای یک‌ ضخامت‌ باشند استفاده‌ می‌شود. این نوع تزیین ‌بیشتر در اصفهان رایج‌ است‌ و هر صنعتگر حدود ۱۰ ساعت‌ در روز کار می‌کند. سکمه دوزی‌ در یزد نیز رواج دارد و‌هموطنان زرتشتی بخاطر حفظ سنن و آداب خود به آن می‌پردازند. زرتشتیان حتما جز ‌وسایل‌ ازدواج دختران خود وسایل‌ سوزندوزی‌ - که‌‌سکمه دوزی‌ نیز جزئی‌ از آنست-  قرار می‌دهند.‌

پژوهشگر: فاطمه خاتمی فر، کارشناس موزه پوشاک سلطنتی