تابلو نقاشی از ولادت تا شهادت در موزه صنایع دستی

تابلو نقاشی از ولادت تا شهادت در موزه صنایع دستی

این اثر یک تابلوی نقاشی است که به شیوه مداد رنگی و آکرولیک  و با فضا سازی خاصی تهیه شده است سازنده آن محمد حسین پناد گو از هنرمندان نقاش دوره معاصر می باشد که این اثر را در سال 1381 به اتمام رسانده است او نقاشی است که بیشتر مضامین آثارش محتوای مذهبی داشته و به شرح ...

 

  • کد مطلب: 1768
  • تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مرداد 1390 - 09:53

این اثر یک تابلوی نقاشی است که به شیوه مداد رنگی و آکرولیک و با فضا سازی خاصی تهیه شده است سازنده آن محمد حسین پنادگو از هنرمندان نقاش دوره معاصر می باشد که این اثر را در سال 1381 به اتمام رسانده است او نقاشی است که بیشتر مضامین آثارش محتوای مذهبی داشته و به شرح مصور رویدادها و وقایع تاریخی مذهب شیعه خصوصاً ائمه اطهار می پردازد این نقاشی در 6 پلان صحنه هایی از زوایای زندگی و شخصیت امام علی (ع)  را نمایش میدهد که درپلان پائین سمت راست  آن تولد امام علی را در آغوش مادر درحال خروج از خانه کعبه نشان میدهد که بازگو کننده روایتی از امام باقر از یک خبر بزرگ است زیرا خداوند در قرآن كريم مي فرمايد : عم يتساءلون، عن النباء العظيم و در سوره ديگر مي فرمود : « قل هو نباء عظيم » بگو او خبر بزرگ است که اين خبر بزرگ از نظر خداوند و رسولش، چيست ؟ اينجاست كه روايات اين « خبر عظيم » تفسير شده و امام باقر (ع) در جواب سوال ابوحمزه ثمالي كه تفسير نباء عظيم در سوره نباء چيست ؟ لب به سخن مي گشايد و از حقيقت آن كه ولايت امير مومنان (ع) است پرده بر مي دارد چرا كه اميرالمومنين (ع) خود فرموده است : خداوند هيچ آيه اي بزرگتر از من ندارد و هيچ خبر بزرگي، بزرگتر از من براي او نيست ولايت من بر امت هاي گذشته عرضه شد ولي آنها نپذيرفتند.ابوحمزه مي گويد : به امام باقر (ع) عرض كردم : اين آيه « قل هو نباء عظيم، انتم عنه معرضون » درباره چيست ؟ حضرت فرمود : به خدا سوگند ! اين هم درباره اميرمومنان (ع) است كه پيامبر (ص) فرمود : « علي النباء العظيم ! » علي، آن خبر بزرگ است .

در بخش دیگری از این نقاشی حرکت غیورانه و عشق به پیامبر و خدا را نشان میدهد که با نمایشی از جنگ خیبر در حال کندن درب قلعه  جنگ را به پایان میبرد حرکتی که در آن دو صفت  عدالت و عشق را در همرازی با پیامبر اسلام در پیشتازی عدالت و ایمان نشان داده است درب قلعه خیبر نمادی از ظلم و فساد دوران جاهلیت و نشانگر جهادی عظیم نفس است که بارها توسط تصویر گران هنر نقاشی شده است عدالت در قضاوت و داوري، عدالت در توزيع بيت المال، عدالت در سلوك اخلاقي، عدالت در خانواده و ميان فرزندان و... اميرالمومنين (ع) صاحب فضيلت عدالت به همه اين معاني، مفاهيم و مصاديق و انواع است، اما مشهورترين نوع عدالت اميرالمومنين (ع) كه در تاريخ منحصر در نام ايشان است، عدالت در توزيع بيت المال و عدم تبعيض مردم، است  در بخش دیگر این تصویر به نمایش  یتیم نوازی و کمک به مستمندان  می پردازد و در نهایت با ضربت خوردن امام علی توسط ابن ملجم در 19 رمضان سال 40 هجری به پایان میرسد قسمت مرکزی این تابلو علی مظهر مردانگی و شهامت و یقین است در حالیکه شمشیر ذوالفقار را بالا برده و در حال جنگ با دشمنان اسلام می باشد آنچه در این تابلو به آن پرداخته شده است بخش های مختلف زندگی امام علی از تولد در کعبه – کندن درب قلعه خیبر – کمک به مستمندان و یتیم نوازی تا ضربت در مسجد کوفه و شهادت است که با دقت اما بسادگی تصویر شده است  و یکی از وجوه ارزشمند این اثر تصویر سازی خیالی از چهره امام علی(ع) در تابلو میباشد که با توجه به نوع کار نقاشی صورت از مقدسین  روحانی در نقاشی های اسلامی تاکنون جلوگیری میشده است .

 

دیگر آثار موزه ها