"ناله کاسه" یکی از آثار مفهومی در بین آثار استاد بهزاد است؛
در میانه صفحه قطره اشکی دیده می شود که نشان دهنده اندوه و ناله کاسه شکسته شده در نیمه پایینی و سمت چپ اثر است.
قطره اشک، به هیبت انسانی ترسیم شده و دارای سر و صورت و دست است؛ استاد بهزاد بسیار ماهرانه درکنار این طرح با لکه گذاری رنگ خاکستری، سایه صورت و ابعاد این اشک را نیز نمایش داده است. در بخش پایین اثر استاد نام اثر را به خط خودشان مرقوم نموده و امضاء ایشان به تاریخ 2/11/43 دیده می شود.
در بخش زیرین اثر، طرح مدادی محوی از نبرد یک مرد خنجر به دست دیده می شود. احتمال زیاد استاد می خواستند هر چه سریعتر طرح موجود در ذهنشان را بر روی کاغذ بیاورند به همین دلیل بر اولین برگ کاغذی که در دسترس داشته اند، این اثر را پیاده نموده اند.
روش طراحی استاد بهزاد در امتداد آثار نقاشی ایرانی بود. ایشان با استفاده از خطوط منحنی و سیال به همراه روش های طراحی آزاد که ماحصل سفرشان به اروپا بود دست به خلق آثار فراوانی در زمینه طراحی هم بصورت آثارکامل و مجزا و هم بصورت پیش طراحی برای نگاره هایشان زدند.
این اثر که با تاکید بر طراحی و اهمیت و قدرت بخشیدن به خط با باریک و پهن کردن آن، از جمله آثار شاخصی است که بیانگر ویژگیهایی از سبک ابداعی استاد بهزاد در نگارگری می باشد.
استاد حسین بهزاد(1273-1347 خورشیدی) یکی از مفاخر نقاشی ایران است که تغییرات و ابداعات بوجود آمده توسط او، تحولات مهمی را در نگارگری معاصر ایران ایجاد نموده است.
نجیبه موسوی حصار، مسئول موزه استاد بهزاد
عکاس: جواد نجف علیزاده