🔹مرد سه تار زن و دختر کنار جوی
اثر: استاد حسین بهزاد مینیاتور
تکنیک: آبرنگ و گواش بر روی مقوا
ابعاد: 7/68*35 سانتیمتر
1341 خورشیدی
محل نگهداری: مخزن موزه
🔸استاد بهزاد؛ پیرمردی را در حال سه تار زدن با ردایی قهوه ای بر تن و کلاهی با نقوش هندسی(لوزی) بر سر نشسته بر روی زمین، زیر درخت چنار ترسیم نموده است. جلوتر از پیرمرد زن جوانی نیم تاج طلایی مزین با دو رشته مروارید بر سر، پیراهنی منقش به نقوش گیاهی و حیوانی برتن، در حالیکه صراحی در دست دارد، در کنار جوی آبی بر روی زمین نشسته است.
در زمینه اثر درختی با شکوفه های صورتی رنگ و پرندگانی بر روی آن دیده می شود. زمینه اثر با نقش جوی روان آب، شکوفه ها، پرندگان و درخت چنار با برگ های سبز حاکی از بهاری است که حافظ شیرازی در شعرش بیان و شاعر رنگها، استاد بهزاد آن را ترسیم نموده است.
پرندگان نگاره که با ظرافت و زیبایی ترسیم شده اند غالبا هدهد هستند. هدهد از جمله پرندگانی است که در قرآن کریم، سوره نمل در داستان حضرت سلیمان و ملکه سبا به آن اشاره شده است. هدهد در ادبیات و داستان های کهن نیز جایگاه ویژه ای دارد؛ برای مثال هدهد در منطق الطیر عطار نیشابوری نقش هادی و راهنما دارد.
با استناد به کتاب "زندگی و آثار استاد حسین بهزاد مینیاتور" از محمد ناصری پور، انتشارات سروش؛ این نگاره بر اساس غزلی از لسان الغیب حافظ شیرازی - در چمن باد بهاری ز کنار گل و سرو / به هواداری آن عارض و قامت برخاست - ترسیم شده است؛ که احتمالا مضمون این بیت را حافظ از این بیت شعر از نظامی در منظومه هفت پیکر گرفته شده است، گل کمر بسته در شهنشاهی / خاک چون باد در هواخواهی.
نگاره نمایانگر سبک ابداعی استاد بهزاد(1273-1347 خورشیدی) می باشد، ایشان از مفاخر نگارگری معاصر ایرانی هستند و ابداعات شان در این حوزه بسیار تاثیرگذار و ماندگار می باشد.
نجیبه موسوی حصار، مسئول موزه استاد بهزاد
عکاس: جواد نجف علیزاده
@saadabadpalace
https://t.me/saadabadmultimedia/1325