🔸رنگ در آثاراستاد فرشچیان
گردآورنده: سیده فاطمه اسدی
مولود کعبه اثر استاد محمود فرشچیان
🔹 بکارگیری رنگ اعم از نوع و یا انتخاب رنگ های مورد توجه هنرمند، بنابرامکانات و روحیات و موضوع قابل توجه است. صرفنظر از مواد رنگی که در آثار نگارگری پیشین بصورت تخت، خالص وپرتلألو و محاط در قلم گیری در کنار هم قرارگرفته اند، استاد فرشچیان با تلفیق رنگ ها به ویژه با استفاده از اکریلیک که بصورن نوین در نگارگری استفاده شد به تنوع و توسعه بیانی بیشتری دست یافت و توانست درخشندگی بیشتری را در رنگ گذاری ایجاد کند.
انتخاب رنگ و شیوه رنگ گذاری دراین آثاراین واقعیت را آشکار می سازد که زمینه مذهبی – تاریخی و اعتقادی به مفاهیم و مضامین آن ها معنای ویژه ی بخشیده است.رویکرد هنرمند در بکارگیری رنگ های سفید، سبز و همچنین آبی و حتی در مواردی رنگ زرد درآثار مذهبی قابل توجه است. رنگ سفید از سویی با خلوص، پاکی، پارسایی و آموزه های دینی پیوند دارد و از سوی دیگر نموداری از صلح و امنیت است.
در این آثار، رنگ سفید در جامه معصومین و شخصیت های مذهبی به کار رفته که معرف قداست،عصمت و ایجاد صلح و آرامش توسط ایشان می باشد.
فاطمه بنت اسد وحضرت امیر در مولود کعبه، علی اصغر و امام حسین در هدیه عشق، فاطمه زهرا در شفاعت و حضرت مهدی در تابلوی امید را می توان مثال زد. رنگ سبز نیز نشان ازسیادت و تأکید بر سلاله پیامبر و امامان معصوم و همچنین مفهوم پایداری و ایستادگی را در نگاره پرچم دار حق مورد توجه قرار داده است.
این رنگ در نگاره های هنرمند عمدتاً درتزئین شال یا خود شال و یا به صورت هاله اطراف سر به کار رفته تا بر سلاله و سیادت تأکید ورزد. نمونه آن را در تولد امید، هدیه عشق، یتیم نوازی، شفاعت، پرچم دار حق،غدیروضامن آهو می توان دید. رنگ آبی صرفنظر از خاصیت سردش، رنگ ثبات، کمال، صلح، آرامش و نمادی از قداست و امید است. این رنگ درنگاره مولود کعبه و امید، اشارتی لطیف به صلح و آرامش و حضور حضرت مهدی است.