مجسمه مادر و کودک
نام : Charity ، mother and Child ، نیکوکاری، خیریه ، مادر و دو کودک
موزه هنرهای زیبا
پژوهشگر : رقیه مغانی قهرمانلوئی ، کارشناس ارشد موزه هنرهای زیبا
دوره : قرن 19 میلادی
سبک: دوره ناپلئن سوم
جنس : برنز با پتینه قهوه ای
مشخصات مجسمه :
مجسمه اولیه ای که با الهام از آن در ابعاد کوچکتر ساخته شده ، توسط مجسمه ساز فرانسوی قرن 19 میلادی به نام Aimé-Jules Dalou آیمه ژول دالو (1838- 1902) مجسمه ای به نام خیریه ، مادر و کودک Charity به دستور ملکه ویکتوریا در سال 1878.م در پشت فضای عمومی ساختمان رویال اکسچنچ Royal Exchange در شهر لندن انگستان ، به شکل چشمه آبنما با مضمون مادر و کودک ساخته شد. بعد ها با کپی از آن مجسمه، توسط P.DUBOIS پل دوبوا مجسمه ساز فرانسوی به شکل کوچک و میناتوری با نشان، مهر و علامت ریخته گری هنری در ریخته گری F.BARBEDIENNE fondeur Paris- Collas Achille فردیناند باربدنین و آشیل کُلاس و امضا هنرمند مجسمه ساز پل دوبوا Paul Dubois، به شکل نسخه های محدود ساخته شد. لازم به ذکر است یک نسخه از این مجسمه در موزه هنرهای زیبا موجود است.
مشخصات مجسمه ساز پل دوبوا Paul Dubois :
پل دوبوا Paul Dubois (1905-1829) مجسمه ساز و نقاش پرتره فرانسوی و خواهر زاده مجسمه ساز ژان- باپتیست پیگال،بود. اولین کار وی در سال 1857م در سالن پاریس با نام Dubois-Pigalle به نمایش در آمد و پس از آن رسما وارد دنیای مجسمه سازی گردید. در سال 1858 م پس از سفر به شهر رم و اقامت 4 ساله وی در این شهر منجربه آشنایی و ملاقات آن با هنرمندان معروف و مطالعه مجسمه عای مشهور و در نهایت کپی برداری از آنها بود.
در سالهای 1865 و 1876 م ، وی موفق به کسب مدال افتخار شجاعت و فداکاری (این مدال به نام مدال شجاعت و فداکاری در 2 مارس 1820 توسط پادشاه لوئیس شانزدهم در فرانسه نامگذاری شد) در سالن هنرهای زیبا – پاریس des beaux-artes شد. او در سالهای 1867 عنوان شوالیه، 1874.م عنوان افسر لژئون d'honneur ، 1886 .م عنوان فرمانده Légion d'honneur (بالاترین مرتبه شایستگی فرانسه برای شایستگی های نظامی و مدنی است ، که در سال 1802 توسط ناپلئون بناپارت تأسیس شد و توسط دولت های بعدی فرانسه و رژیم ها حفظ شد) و در سال 1889 .م به بالاترین عنوان Grand Croix (صلیب بزرگ) Légion d'honneur منصوب شد.موفقیت او محدود به مجسمه سازی نبود و به عنوان یک نقاش هم تقاضای زیادی برای پرتره داشت و پس از سال 1870.م به مجسمه سازی و نقاشی هم زمان پرداخت.
مشخصات ریخته گر F.BARBEDIENNE fondeur Paris- Achille Collas فردیناند باربدنین و آشیل کُلاس در پاریس:
کارگاه ریخته گری فردیناند باربدین و آشیل کلاس در سال 1838.م در پاریس تاسیس گردید. این کارگاه موفق به اخترع ماشینی شد که از مجسمه های قدیمی و آنتیک موجود در موزه های سراسر اروپا کپی برداری و سپس آنها را در ابعاد مینیاتوری و کوچک ریخته گری و تولید می کرده وبدین ترتیب هنر را دوباره دموکراتیک کرده و آن را برای خانواده ها قابل دسترسی تر می کردند.
با درگذشت آشیل کلاس در سال 1859، فردیناند باربدین به عنوان تنها مالک کارگاه ریخته گری با تعداد بالغ بر 300 کارگر شناخته شد .در سال 1856 تا سال 1885 .م باربدین به ریاست اتحادیه سازندگان مجسمه برنز منصوب شد.با وقوع جنگ در سال 1870 و کاهش فلز خام، او مجبور به توقف ساخت مجسمه ها شد .اما با دریافت قراردادی از طرف دولت فرانسه برای تولید سلاح ،کارگاه او باز نگه داشته شد .پس از جنگ، او ریخته گری مجسمه ها را از سر گرفته و تلاش برای امضاء قراردادهای بیشتری با مجسمه سازان انجام داد .در سال 1876.م باربدین ، 125 مدل ریخته گری را از آخرین حراج آنتونی لویس باری خریداری کرد . او دست به کار ریخته گری و فروش سری هایی از این مجسمه ها شد که بسیار موفقیت آمیز بوده و کاتالوگ کامل از این آثار را به خود اختصاص داد.
پس از مرگ باربدین خواهر زاده وی گوستاو لبلانس ، اداره کارگاه را بعهده گرفت و ارائه دهنده استانداردهای بالایی از م.باربدین شد.کارگاه،شعبه هایی را در المان ، انگلیس و ایالات متحده امریکا برای خرید و فروش محصولاتش تاسیس کرد .لبلانس فعالانه مدلها و تولیداتی را از مجسمه سازانی نظیر Antoine Louis Barye ، Auguste Rodin آنتوان لویی باری (مجسمهساز، محقق، نقاش و طراح فرانسوی. جانوران را موضوع کار خود قرار میداد) و آگوست رودین مجسمه ساز و نقاش فرانسوی، خریداری می کرد .کارگاه مذکور تحت مباشرت گوستاو لوبانک Gustave Leblanc تا سال 1952 .م ادامه پیدا کرد.