نام شی : گردنبند قبیله جیوارو ( the necklace of Jivaro tribe)
محل نمایش : سالن سوم موزه برادران امیدوار
پژوهشگر : ناهید زندی
عکس : جواد نجفعلی زاده
معرفی شی
یکی دیگر از مکانهایی که برادران امیدوار در طی سفرهای تحقیقاتی و پژوهشی خود به آن مکانها سفر نمودند آمریکای جنوبی و زندگی با مردمان قبایل بومی آن مناطق بوده است که از آنجمله میتوان به قبیله جیوارو Jivaro)) اشاره نمود که بسیاری از باورها و اعتقادات این مردمان در دست ساخته های آنان انعکاس می یابد وگویای نحوه اندیشه و زندگی این مردمان می باشد.
موطن اصلی مردمان قبیله جیوارو (Jivaro) در کشورهای اکوادور ، پرو (کناره شرقی کوه آند)،و کلمبیای غربی می باشد.این مردمان به زبان جیوارو (Jivaroan)وآگوارونا(Aguaruna)که زبان بومی آنها است سخن می گویند گفتنی است که کلمه جیوارو jivaro))فرم دیگری از کلمه (xivar)است وبه معنی مردم people))می باشدودر دوران استعماره اسپانیا لغت جیوارو jivaro)) به منظور بیان بربریت بکار می رفته است.
در زمینه اعتقادات و باورها این مردمان به روح طبیعت و اساطیرسنتی معتقد هستند، براساس باورها باستانی و داستانهای فلکوریک مردمان جیوارو این باور وجود دارد که بعد از طوفان سهمگین که تمامی مردمان از بین می روند تنها دوبرادر زنده می مانند و توسط دو طوطی و مار آناکوندا که برایشان غذا می آورند زنده می مانند، و به حیات خود ادامه می دهند و یکی از برادرها با خرس جنگلی ازدواج می نماید و از آنها سه دختر و سه پسر باقی می ماند،وبه این ترتیب نسل آنان ادامه می یابدو در واقع این باورها مربوط به دوره pre- Colombia))، یعنی قبل از ورود مهاجمین اروپایی و میسیونرهای مذهبی به آمریکای جنوبی بوده است .
باورها و اعتقادات این مردمان به روح طبیعت همواره دارای جایگاه خاصی در زندگی این مردمان داشته است ،و همچنین آنان معتقد به ارواح مقدس هستند که از مردمان قبیله محافظت می نمایند ودر ضمن الهه مادر زمین در باورهای آنان دارای جایگاه ویژه ایی می باشد ،که به نام نانگوای (Nungui) می نامند ودارای نیروی باروری و رشد گیاهان است برطبق باورهای آنان این الهه از زیرزمین خارج می گردد و در شب در جنگل شروع به رقص و پایکوبی می نمایند،و زنان قبیله در شب برای الهه نانگوای (Nungui)شروع به آواز خواندن می نمایند و از او درخواست می نمایند تا از درختان و جنگل محافظت می نمایند در واقع در طی مراسم زنان قبیله از زیور آلاتی استفاده می نمایند از آنجمله از گردنبندی استفاده می کردند که بوسیله دانه های گیاهی و استخوان دنده مار و مهره مار و پر پرندگان استفاده می نمودند و بوسیله ریسمان گیاهی به یکدیگر متصل می شدند ، و بعد از خواندن اوراد و انجام مراسم توسط شمن قبیله گردنبند را به رئیس قبیله می دادند تا از حمایت الهه نانگوای Nungui))مادر طبیعت برخوردار گردد.
و روح دیگری که در باورها و اعتقادات مردمان جیوارو وجود دارد روح آروتام (Arutam) است که از آنان در برابر بیماری ، صدمات و مرگ و همچنین در نبردهای قبیله ایی از آنان محافظت می نمایند. با توجه به اهمیت روح طبیعت در زندگی این مردمان بعضی از حیوانات دارای اهمیت بسیار زیادی هستند از آن جمله می توان به مار آناکوندا تحت عنوان پانگی (Pangi)،و پروانه بزرگی تحت عنوان وام پانگ wampang)) اشاره نمود این حیوانات به جادوگران قبیله در درمان و دور کردن ارواح شرور کمک می نمودند.
و شمن های درمانگر در مراسمی تحت عنوان آیا هواسکا ayahuasca))با حضور رئیس قبیله در حالیکه او زیورآلات و لباس مخصوص ساخته شده از پوست درختان و دانه های گیاهی و حشرات تزیین ورنگ آمیزی شده بودند وبا نوشیدن شیره گیاه مخصوص ناتم Natem)) و اعمال و حرکات مخصوص سعی در درمان بیماری داشته اند.و باورشان بر این امر است که با نجام چنین اعمالی روح الهه جنگل را تحت اراده خود در می آورده و از آن در درمان بیماری استفاده می نمو دند.