عنوان اثر : حافظ ،سرچشمه خیال ادبیات فارسی
گرد آورنده: معصومه حاتمی ،موزه استاد فرشچیان
برگرفته از کتاب نگار جاویدان، نویسنده امیر رضائی نبرد
تکنیک اثر: اکریلیک بر روی مقوا ی موزه بدون اسید و بدون پیش طرح
ابعاد اثر: 46،3 × 64
زمان خلق اثر: 1374
کاربرد اثر : عرضه تعریفی نو از واقعیت با رویکرد ادبی
موضوع این اثر ملهم از ادبیات شیرین و فاخر فارسی است . بالاتنه حافظ به سمت چپ و پایین تنه او به سمت راست اثر متمایل شده است . حافظ کهن سال در میان افلاک و فضایی ملکوتی ترسیم شده است . حافظ دست راست خود را که قلمی نیز دربر دارد ، بر روی گوی بزرگی که از اجرام آسمانی است ، قرار داده است و دست چپ خود را نیز زیر چانه اش به حالت تفکر قرار داده است . دیوان باز اشعار او هم بر روی پاهایش قرار گرفته است .
محتوای این اثر برگرفته از ارادت قلبی و قریحه فرشچیان به شاعران ایرانی به ویژه حضرت حافظ است و نیزپیوند عمیق ادبیات فارسی و نقاشی ایرانی است . حافظ با مو و جامه ای سپید در میان فضای اثیری تاریک برجسته به نظر می رسد . رنگ های بنفش ، ارغوانی ، طیف های آبی ، سفید ، طلایی و دیگر رنگ های ترکیبی جهت القای معانی روحانی و متافیزیکی به کار گرفته شده اند .
دنیای حافظ و فرشچیان بسیار نزدیک به هم است . تصویر نشسته گویی فرشچیان است و نقاش تابلو حافظ . زیبایی شناسی حاکم بر آثار فرشچیان و حافظ از یک سر چشمه تغذیه می شود. به سبب علاقة دیرین فرشچیان به ادبیات فارسی و ارادت به حضرت حافظ ، در آثار فرشچیان ، افکار و اشعار او متجلی است . اندیشه رندانه و اشعار والا و فلسفی حافظ را بیشتر با آثار استاد فرشچیان می توان بصورت فاخر و مصور بیان کرد و بهترین و شایسته ترین معادل تصویری موجود می باشد . وجه اشتراک آثار این دو هنرمند در خیال انگیزی آثارشان نهفته است ، که هر دو به عمیق ترین لایه های وجود آدمی نظر دارند . و آن را با مظاهر زیبای آفرینش می آرایند .