فانتوم 6 VI
موزه اتومبیل های سلطنتی
غلامرضا منصوری
تولید فانتوم VI در سال 1968 ، که نسل جدید آن راهی بازار و از نظر ظاهری ، تفاوت چندانی با نسخه فیس لیفت نسل پیشین خود نداشت. دلیل آن هم این بوده که فانتوم VI از همان زیر ساخت های نسل گذشته فانتوم بهره می برد و فقط تعمیرات اندکی روی طراحی ظاهری و طراحی داخلی آن انجام شد.
فانتوم VI ، به مدت 22 سال به تولید رسید تا آن را به یکی از جاودانه ترین خودرو های تولیدی جهان تبدیل کند. اما جالب این جاست که در طول این 2 دهه ، فقط 374 دستگاه از آن به تولید رسید و هم چون گذشته ، تولید بدنه بر عهده بدنه سازان مشهور آن زمان از جمله Park Ward , Mulliner بود و رولزرویس فقط شاسی و قطعات فنی آن راتولید می کرد.
فانتوم VI آخرین نسل از این مدل بود که از شاسی مجزا و بدنه ساخته شده و توسط بدنه سازان بهره می برد. موتور 8 سیلندر خورجینی 23,6 لیتری نسل گذشته فانتوم ، نیروبخش فانتوم VI نیز بود ولی در سال 1979 ، حجم این موتور به 75,6 لیتر افزایش یافت و به جای گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک ، یک گیرباکس جدید 3 سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور استفاده شد.
علاوه بر این ، فانتوم VI به تهویه مجزا برای جلو و عقب تجهیز شد. آخرین فانتوم VI تولید شده که آخرین فانتوم با آرایش بدنه Landaulette هم بود در سال 1992 ساخته و تابستان همان سال تحویل مشتری شد.
فانتوم VI در تعداد374 دستگاه به تولید رسید و این نسل در ایالت متحده به فروش نرسید زیرا با قوانین زیست محیطی سازمان USEPA به دلیل مصرف سوخت بالا و ایمنی سازمان NHTSA مغایرت داشت.
ملکه الیزابت دوم ، فرماندار استرالیا و پهلوی دوم از جمله مشهور ترین مشتریان فانتوم VI بودند.
بین سال های 1995 تا 1997 ، 3 فانتوم VI دیگر به سفارش سلطان برونئی ساخته شد که از آنها با نام Cloudesque یاد کرد.