مشخصات اثر : تصویرى از هواپیماهاى آلمانى یونکرس تحویل داده شده به نیروى هوایی دوره پهلوی
محل نمایش:کاخ موزه سبز/ نمایشگاه دوره اى
هواپیمای یونکرس دبلیو 33 یک هواپیمای تک موتوره ساخت آلمان است که از نظر آیرودینامیک و ساخت بدنه از زمان خود جلوتر است (دهه 1920). این هواپیما در میان علاقمندان به هوانوردی، به عنوان اولین هواپیمایی که بدون توقف اقیانوس اطلس را طی کرد شناخته میشود.
بدنه این هواپیما تماما از فلز ساخته شده است .
در اواخر سال 1307 یک فروند از این هواپیما به نیروی هوایی دوره پهلوی تحویل داده شد.
شرکت آلمانی یونکرس، بهمن ۱۳۰۷ یک نیروی هوایی کامل به ایران پیشنهاد داد شامل طرح جدیدی از هواپیمای W 33 به عنوان بمب افکن و هواپیمای سبک دونفره K 45 که یک هواپیمای اصلاح شده از مدل K 53 بود. طرح اولیه شامل ۳۲ فروند K 45 و ۲۴ فروند W 33 به همراه ۱۵ مربی جهت آموزش بود.
هر اسکادران شامل K 45 و W 33 بود که باید در تهران، شیراز، مشهد، رشت و تبریز مستقر شوند. همچنین یک رمپ و یک کارگاه در تهران و یک مدرسه پرواز در قزوین تدارک دیده شد.
دو فروند W 33 در خرداد ۱۳۰۸ با تحویل فوری سفارش داده شد که توسط دو خلبان آلمانی بنامهای Martin Hänichen و Erich Haal به همراه دو مکانیک و یک دانشجوی ایرانی که در کارخانه یونکرس آموزش دیده بود در تیر ماه به تهران منتقل و توسط (پهلوی اول) بازرسی شد. خلبانان آلمانی انتظار داشتند که وظیفه حمل و نقل را داشته باشند اما به عنوان خلبان شناسایی و بمباران شدند.
هواپیمای Erich Haal به فرودگاه قلعه مرغی و Martin Hänichen به فرودگاه اصفهان فرستاده شد. بلافاصله پس از فرود Martin Hänichen به او دستور داده شد تا جهت شناسایی منطقه بختیاریها به پرواز درآید.
در همان روز اول نیز مأموریت دوم او بمباران شورشیان در منطقه سفید دشت و رها کردن مواد غذایی برای نظامیان محاصره شده بود.
پس از بمباران دهکرد، سوختگیری مجدد انجام و بستههای نان را به نظامیان در سفیددشت تحویل داد. پس از یک هفته از پروازهای شناسایی و پشتیبانی نیروهای نظامی، شورشیان تسلیم و هواپیما به تهران بازگشت.
کشورهایی که از این هواپیما استفاده کرده اند عبارتند از:
برزیل، کانادا، آلمان، ایسلند، ژاپن، سوئد، جماهیر شوروی(استفاده غیر نظامى)
آرژانتین، کلمبیا، اتیوپی، آلمان، ایران، مغولستان، سوئد، جماهیر شوروی(استفاده نظامى)