تاریخ خبر:شنبه 17 خرداد 1399 - 10:41
کد خبر:7179
" رازپس پرده "

نام اثر" رازپس پرده "

موزه بهزاد

 

در گالری دوم موزه استاد بهزاد اثری به نام " راز پس پرده " موجود می باشد.

این تابلو یکی از آثار استاد حسین بهزاد مینیاتور است  در ابعاد 5/59×5/40 سانتی متر که با تکنیک قلم گیری گواش سفید بر روی مقوای سیاه بابهره گیری از خطوط نرم و قوی کار شده. این تکنیک از ابداعات استاد بهزاد در نگارگری معاصر ایران می باشد.

 

این اثر برگرفته از رباعی خیام است که استاد بهزاد آن را به تصویر درآورده است.

اسرار ازل را نه تو دانی نه من

وین حرف معما نه تو خوانی و نه من

هست از پس پرده گفت گوی من وتو

چون پرده بر افتد ،نه تو دانی و نه من

 

در این اثر، استاد حسین بهزاد بانویی را درمرکز صفحه تصویر نموده که با دو دستش پرده ای را کنار زده. پشت سر وی و در پس پرده ، 25 تصویر زن ومرد در حالات مختلف با قلمی نازکتر و ریزتر ترسیم شده است.

 

 پوشش این بانو، پیراهنی بلند با تزیین اشکال هندسی و خطوط عمودی در پایین دامن وکل لباس، دکمه های طلایی بصورت برجسته، شال و کمربندی که بر روی پیراهن به کمربسته شده با سگکی طلایی رنگ ، به تصویردرآمده است.

بر سر وی دستار ونیم تاجی که با پر مزین شده، دیده می شود.همچنین گوشواره  وگردنبندی طلایی رنگ  که بر گوش و گردن این بانو خودنمایی می کند.

شال حریر مانندی از روی دست چپ این زن آویزان است که امتداد آن از پشت بر روی شانه سمت راست وی ادامه پیدا کرده است.

در جلوی پای این بانو، مرد جوان مسخ شده ای تصویر شده که از بهت زیاد کتاب از دستش افتاده و به سخنان بانو و اتفاقات درحال جریان در پس پرده ، توجه دارد . وی در حالی بر روی زمین نشسته که یک پایش در زیر آن یکی خم شده و نعلینش از پا درآمده است. پوشش این مرد جوان، قبا و کلاه و دستاری با نقوش و اشکال هندسی به رنگ سفید  و طلایی ترسیم شده است .

در سمت راست این مرد گل و بوته وسنگهایی دیده می شود که سنگ سمت راست تصویر شده در کنار این مرد بصورت نیم تنه ای از یک انسان ترسیم شده . ترسیم سنگها در قالب انسانی و یا  حیوانی ، ابتکاری در آثار استاد حسین بهزاد است که تاثیر گرفته از دیدگاه خیام نسبت به زندگی می باشد.

در این اثر به دلیل تاکیدی که استاد بر روی دو پرسوناژبه تصویردر آمده داشته، آنها را بزرگتر از سایر نقوش با خطوطی قوی و پررنگ ترسیم نموده است.

به نظر می رسد در راستای همین تاکید و ایجاد توجه لازم به برخی از اشکال موجود در تابلو ، استاد بهزاد، بانو و بخشی از زمین ترسیم شده در این اثر را با مرکب براق مشکی، برجسته نموده است.

 

امضا استاد حسین بهزاد مینیاتور به تاریخ 18/3/1321 در پایین و سمت چپ تصویر مشاهد می شود.

 

پژوهشگر: زینب گودرزی  کارشناس موزه بهزاد