از گالوینگ تا رودستر
موزه اتومبیل های سلطنتی
مرسدس مدل جاودانه 300Sl رادر سال 1951 طراحی کرد و از یکسال بعد، این اتومبیل با موفقیت هایی شگرف در مسابقاتی متعدد درخشید. این درخشش در کنار عطش بازار ایالات متحده برای یک خودرو اسپرت سبب شد تا با پیشنهاد مکس هافمن (max Hoffman)، نمونه خیابانی این مدل نیز در سال 1954 عرضه شود که به گالوینگ شهرت یافت.
300SL که در ان زمان مدرنترین خودروی جهان محسوب می شد، تقریبا بی رقیب بودو از نقطه نظر فناوری به آینده نزدیک بود.اما مدیران مرسدس شاهد افول فروش این مدل در اواسط سال 1956 بودند.برای جلوگیری از مرگ تدریجی گالوینگ و پاسخگویی به نیاز مشتریان کالیفرنیایی برای نمونه ای روباز،در سال 1957 مدل 300sL Roadster متولد شد.با وجود ان که وزن نمونه کروکی تا 125 کیلوگرم بیشتر از مدل کوپه بود، اما افزایش قدرت پیشرانه 6 سیلندر خطی این مورد را جبران میکرد. باز خوردی که مکس هافمن و سایرین از مشتریان گالوینگ دریافت کرده بودند سبب شد تا مرسدس بنز تلاش نماید تا تمرکز بیشتری روی راحتی سواری و لوکس بودن مدل رودستر داشته باشد.
بدین ترتیب کابین لوکس و جادارتر و صندوق عقبی با فضای قابل قبول برای ان تعبیه شد. سفارش سقف هارد تاپ در در سال 1958 و تغییر ترمزها به نمونه مدرن دیسکی در سال 1961 ، از جمله مهمترین رخدادهایی بودند که دوره تولید 300SL رودستر اتفاق افتاد.همه این موارد سبب شدند تا فروش بالاتری نصیب نمونه رودستر شود و تیراژ نهایی ان یعنی1858 دستگاه، بالاتر از نمونه وپه (1400 دستگاه )باشد.موفقیت نمونه رودستر کافی بود تا مدیران و مهندسین مرسدس بنز، پس از قطع تولید این خودرو در سال 1963 ،جایگزینی با حال و هوای لوکس و سواری راحت برای آن برگزینند.امروزه 300sL یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسی در جهان است که ارزش نمونه کوپه ان در مواردی با تاریخچه عادی، تا 2 میلیون دلار می رسد.این رقم برای 300sL رودستر در حدود 5/1 میلیون دلار است.
تاریخچه 300SL
طبق اسناد موجود، حداقل سه دستگاه مرسدس بنز 300SL در دهه 30 شمسی توسط پهلوی دوم خریداری شد که در این بین دو نمونه از نوع کوپه گالوینگ و یک دستگاه رودستر بودند. به جز این، متآسفانه امار دقیقی از سایر نمونه های وارد شده به ایران در دسترس نیست. ظاهرآ این تعداد برای نمونه رودستر به حدود 6 دستگاه میرسده، از این میان به جز یک نمونه که در دهه هفتاد شمسی رهسپار المان شد، به نظر میرسد هنوز سه دستگاه در ایران باقی مانده اند.با وجود ان هر یک ازرودسترهای وارد شده داستان و سرگذشت جالبی دارند،شاید سرنوشت مشهورترین انها برای علاقه مندان بیش از همه شنیدنی باشد.
این مرسدس بنز کرم رنگ به شماره شاسی 1980421000244 ، مدل 1959 و با توجه به شماره شاسی چهار صد و چهل و چهارمین نمومنه ای ست که خط تولید را ترک گفته و مدت هاست در موزه خودروی مجموعه فرهنگی تاریخی سعداباد به نمایش عمومی کذاشته شده است.
متآسفانه ابهامات زیادی در مورد تاریخچه 300SL مورد بحث قابل مشاهده است که خوشبختانه توانستیم با تحقیقات فراوان، به نتایج قابل توجهی دست یابیم.با توجه به ارشیو دقیق مرسدس بنز وبا مقایسه شماره شاسی این 300SL با نمونه های خریداری شده توسط پهلوی دوم، انتساب خرید و مالکیت ان به وی کاملا مردود است.نقل قوا دیگری که توسط بسیاری از مسئولین مطرح شده، مالک این اتومبیل را همسر اخر پهلوی دوم عنوان می کند.با وجود ان که این موضوع توسط منابع متعددی عنوان شده ، اسناد موجود و همچنین نقل قول های موثق دست اندر اران مطلع، این موضوع را نیز کاملا منتفی میسازد.علاوه بر این، ظاهرا زمان سفارش خودرو با ازدواج آخر پهلوی دوم نیز تطابق ندارد.
نقل قول دیگری، این مرسدس را منتسب به خواهر دوقلوی پهلوی دوم می داند.برای اثبات این ادعا، به دو قضیه اشاره شده است.اول اینکه این خودرو در زمان پیروزی انقلاب در گاراژی در کاخ سعد اباد در نزدیکی محل اقامت خواهر دوقلوی پهلوی دوم قرار داشته و دوم اینکه سردنده و غربیلک فرمان خودروبا نمونه فابریک کاملا متفاوت بوده که به ترتیب مشابه مرسدس بنزهای دهه هفتاد میلادی و و خودروهای اسپرت ایتالیایی است