شی: ماکت خودروی شناسایی زرهی بی آر دی ام -1 (BRDM-1)
مناسبت: اهدایی از سوی میکائیل زاخاروویچ بوندارنکو (Mikhail Zakharovich Bondarenko) فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش شوروی (سابق) به پهلوی دوم در ماه می 1968م.
مشخصات
- ابعاد پایه ماکت: 26×30×43 سانتی متر
- ابعاد محافظ پلکسی گلاس: 22×25×39 سانتی متر
- جنس ماکت: فلز براق
- جنس پایه: فلز با روکش مخمل
- جنس محافظ: پلکسی گلاس
محل نمایش: نمایشگاه موقت "کلکسیون ماکت های نظامی موجود در کاخ موزه ملت"، اردیبهشت 1397
محل نگهداری: مخزن اصلی، کاخ موزه ملت
پژوهشگر: ناهید زندی، کارشناس ارشد کاخ موزه ملت
عکس: جواد نجفعلی زاده
معرفی شی
این ماکت نمونه ای از تجهیزات نظامی تولید شده در دوران جنگ سرد (جنگ میان شرق و غرب پس از پایان جنگ جهانی دوم) را به نمایش می گذارد، که معرف خودروی بی آر دی ام -1 (BRDM-1) است. این ماکت نوعی خودروی سبک شناسایی زرهی خاکی-آبی (Amphibious armoured scout car) ساخت کشور روسیه به نمایش می گذارد. پلاک فلزی نصب شده برروی آن اشاره به اهدای این شی از سوی فرمانده اسبق نیروی هوایی (در میان سال های 1913 تا 1947م.) ارتش شوروی (سابق)، میکائیل زاخارویچ بوندارنکو (Mikhail Zakharovich Bondarenko) در تاریخ 1346ه.ش. به پهلوی دوم را دارد.
میکائیل زاخارویچ بوندارنکو (Mikhail Zakharovich Bondarenko)
میخائیل زاخارویچ بوندارنکو (Mikhail Zakharovich Bondarenko)، از سال 1913 لغایت 1947م. سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جماهیر شوروی را برعهده داشت. وی در طول زمان خدمت، موفق به کسب عنوان "قهرمان اتحاد جماهیر شوروی " در دو زمان مجزا و چندین جایزه دیگر گردید. (عنوان قهرمان کشور روسیه “Heros of the country in Russian”، یکی از برترین و بالاترین امتیازات در شوروی سابق بود، که از طرف این کشور و مردم آن به فرد موردنظر اهداء می گردید.)
خودرو شناسایی زرهی بی آر دی ام -1 (BRDM-1)
انجام عملیات شناسایی خوب همواره یکی از الزامات کلیدی هر ارتشی محسوب می شود. باتوجه به این نکته ارتش شوروی نیز به منظور تجهیز واحد شناسایی خود اقدام به تولید تجهیزاتی نظیر طراحی و ساخت خودرو شناسایی زرهی خاکی- آبی (Amphibious armoured scout car) نمود. در اواخر سال 1954م. طرح اولیه این خودروی زرهی توسط وی.کی. روبسوف.(V.K. Rubtsov.) به پایان رسید. بعدها در روند ساخت و تولید آن اصلاحاتی در قراردادن موتور، گیربکس، انتقال، طراحی بدنه جدید و ... انجام گردید، تا این که در سال 1962م. مدل بی آر دی ام(BRDM) براساس همان طرح اولیه حاصل شد. تولید نمونه اولیه بی آر دی ام(BRDM) پس از تایید آزمایشات لازم انجام شده برروی آن در دریای سیاه از سال 1957م. آغاز گردید، اما به دلیل وجود کاستی هایی تولید آن در پایان سال 1966م. متوقف شد. در روند تکمیل و رفع نواقص این خودروی شناسایی زرهی در سال های بعد تولیداتی نظیر: بی آر دی ام -1 (BRDM-1)، بی آر دی ام -2 (BRDM-2)، بی آر دی ام -1 یو (BRDM-1U) و ... نیز به جهان معرفی گردید. در این تولیدات جدید تغییراتی مانند: امکان حمل 5 نفر خدمه، امکان حرکت برروی زمین و عبور از موانع آبی با وجود دو چرخ شکمی درمیان چرخ های جلو و عقب، سقف با دریچه های دوقلو، تجهیز به یک تا چند سلاح سبک و سنگین (موشک های ضد تانک)، محافظت در برابر آتش سلاح های کوچک، مجهز به چهار چراغ راننده مادون قرمز و یک چراغ روشنایی نور سفید، سرعت حدود 80 کیلومتر در ساعت با محدوده جاده ای حداقل 500 کیلومتر، تنظیم فشار لاستیک توسط راننده و ... ایجاد شد.