از تاریخ 13 تا 31 تیر ماه 1396، نمایشگاه کاربرد زری بافی و ترمه در زندگی روزمره با عنوان "دیدار نقش مینا و زر" در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برپا گردیده و در این نمایشگاه تعدادی از لباس های زربفت و ترمه که توسط هنرمند و طراح بین المللی لباس، کوروش غربی طراحی و اجرا شده است به نمایش درآمده است.
بدین بهانه گفتگویی دوستانه با کوروش غربی در موزه پوشاک سلطنتی در روز یکشنبه 18 تیر ماه صورت گرفت که به شرح زیر می باشد:
- با سلام و عرض خوش آمدگویی به جناب آقای غربی از طرف مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، لطفا در ابتدا در مورد تحصیلات، سابقه کاری و نمایشگاه های قبلی خود توضیحات لازم را بفرمایید؟
در ابتدا من کار طراحی لباس را به صورت متفرقه، غیر رسمی و غیر آکادمیک دنبال میکردم. سپس پس از گذراندن یک دوره یک ساله در دانشگاه فرانسوی اسمود در دبی(تنها و اولین دانشگاه فشن دنیا) این کار را به صورت حرفه ای ادامه دادم و اکنون 4 سال است که به صورت رسمی طراحی لباس را دنبال میکنم و همچنان با دانشگاه اسمود نیز در ارتباطم.
- علاقمندی شما به طراحی از کجا آغاز شد؟
از سن 7 سالگی با دیدن تکه های پارچه وسط بازی، از بازی جدا شده شروع به دوختن پارچه ها کردم و به صورت لباس درآوردمش. من در امارات زندگی میکردم و در آنجا امکانات اموزش طراحی برای پسرها نبود ولی من همیشه برای خودم فعالیت های هنری انجام میدادم. پس از گذراندن دوره طراحی در دانشگاه، در پایان دوره پارچه ای هندی خریدم و به استاد نشان دادم اما استاد پارچه و لباسی ایرانی به من نشان داد که بسیار زیبا بود .
تحقیقاتی کردم که نشان داد ترمه پیش از این لباس بزرگان بود و بعدا به صورت پارچه مصرفی درامد.
من برای معرفی و کاربرد ترمه بسیار تلاش کردم. ترمه لباس مفاخر ایران بوده نه رومیزی.
- آیا تا به حال نمایشگاهی داشته اید ؟
این اولین نمایشگاه من در ایران است و پیش از آن در اسکاتلند فشن شو داشته ام و لباس ترمه ای که توسط من طراحی شده بود توسط موزه ملی اسکاتلند به عنوان لباس اصیل ایرانی خریداری شد.
- سبک و شیوه طراحی پارچه و لباس شما چقدر مدرن یا سنتی است؟
ایده های من از لباس های تاریخی و قومی گرفته شده اما جامعه امروز خواهان لباس مدرن است لذا من با تلفیق هر دو حالت طراحی میکنم و کار من لباس مدرن با المان های سنتی است.
- تاثیر طبیعت و ارتباط شما با آن در طراحی چیست؟
تمام رنگ های کارهای من از طبیعت گرفته شده و من قبل از طراحی برای خودم از طبیعت عکاسی میکنم و با الهام از رنگ های طبیعت کار خود را پیاده میکنم.
- از نظر شما در حال حاضر هنر طراحی پارچه و لباس در ایران چه شرایطی دارد ؟
ما طراحهای خوب داریم اما متاسفانه جایی برای نمایش خود ندارند. متاسفانه پارچه باف خودش باید رنگ رزی و طراحی کند که این از کیفیت کار به شدت می کاهد. از طرفی متاسفانه ارتباط مناسبی بین بازار کار با هنرمندان طراحی وجود ندارد و هنرمند آینده خوبی برای خود نمیبیند. بیشتر تولیدی ها ابراز میکنند که کارشان با ضرر تعطیل میشود که دلیلش این است که از طراح استفاده نمیشود. وقتی کار نه طرح و نه رنگ دارد و سرمایه دار از متخصص استفاده نمیکند موفق نمیشود.
- چشم انداز آینده ایران از لحاظ طراحی پارچه و لباس را چگونه میبینید؟
تنها درس خواندن ، دانشگاه رفتن و فارغ التحصیل شدن کافی نیست. در امارات دولت از فارغ التحصیلان حمایت میکند. در ایران فارغ التحصیلان اگر پول داشته باشند میتوانند برای خود مزون بزنند اما در دبی درس بچه ها که تمام میشود نمایشگاهی برپا می گردد و همه تولیدی ها در آن شرکت میکنند و طراح مورد پسندشان را پیدا و استخدام میکنند.
دولت باید کمک کند و تولیدی ها را مجبور به داشتن طراح کند.
- وقتی طرحی را اجرا میکنید چقدر از حس درون خود استفاده میکنید و چقدر مورد پسند واقع شدن را مد نظر قرار میدهید؟
من هیچ وقت به مد و رنگ مد توجه نمیکنم و کار مورد علاقه خودم و سلیقه خودم رو اجرا میکنم. شما باید در یک اثر شخص هنرمند رو ببینید.
- این نمایشگاه چقدر شما را به اهدافتون نزدیک کرده و چه افرادی به شما کمک کردند؟
این نمایشگاه یک قدم خوبی بود اما هدف ما راه طول و درازی دارد. هدف ما جهانی کردن و کاربردی کردن این هنر است.
و من از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، آقای علی مقامی و آقای پیمان جمالی از شرکت ترمه عدل کمال تشکر را دارم.
- در پایان از شما به دلیل همکاری با مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد کمال تشکر داریم و برای شما آرزوی موفقیت میکنیم.
من هم از شما تشکر میکنم