استاد سبزه کار - ( اولین نشست تخصصی خوشنویسی موزه میرعماد -26 فروردین ماه سال 1395/ پنجشنبه )
موزه میرعماد واقع درمجموعه گردشگری تاریخی سعدآباد واقع در شمیران ،اولین نشست تخصصی خودرا در زمینه های مختلف خوشنویسی با عنوان فراز و فرود سیاه مشق در خوشنویسی ایرانی برگزارکرد.
سخنرانی و کارشناسی این نشست را استاد محمدعلی سبزه کار ریاست انجمن خوشنویسان ایران -شعبه شرق در تهران ، به عهده داشت و جلسه باحضور تعدادی از علاقمندان به خوشنویسی و بازدیدکنندگان ازموزه سعدآباد به نحو مطلوبی برگزار گردید .سخنران بخوبی توانست باآسیب شناسی و تحلیل صحیح اوضاع سیاسی مقاطع تاریخی مختلف پرده ازضرورت تغییرات هنری برداردو معالا"سیاه مشق را هم درهمین نهله ی رویدادها بگونه یی روشن مجبور به دنباله روی ازاین تغییرات معرفی کرد.سیاه مشق که خود نوعی از انواع فرمیک ارایه ی اثر در خوشنویسی است دوران های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذارده و ازاین رهگذرخوشنویسان بزرگی ظهور کرده اند که تقریبا" به گونه یی انحصاری فقط به سیاه مشق پرداخته اند همانطورکه میرعماد فقط در چلیپا نویسی شهره است و یا نزدیکتراز محمدرضا کلهر که درکتابت سرامد اقران شد ، باید بدانیم که شرایط و رویدادهای زمان در تغییرات ارگانیک و ناگزیر هنرمند و ارایه ی اثر بسیار تاثیرگذار بوده و تا هم اینک که خط و نقاشی ظهور کرده قابل رهگیری و پیگیری است.
این سوال که چرا هنرمندان دراین برهه به خط و نقاشی روی آورده اند ، امری ست که شناخت و آگاهی ازآن مارابه ضرورت تغییرات در نحوه پرداختن هنرمند به عوالمم فکری و اجراییش میرساند ، بدیهی است که تمام مکاتب هنری زاییده ی شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جوامع خود باشند و خوشنویس هم با نیم نگاهی به همین شرایط ، تغییرات را وظیفه خوددانسته و دست به کارشده و ساختار خلاقیتهایش رااز صفحه و مرکب به سایر مواد و متریالها کشانده و از تجربیات پیشگامان این رشته هم سودجسته و دنیای وسع و جدیدی رامقابل دیده گان انسان نو وجود ونو اندیش معاصر قرارداده که این خود طلیعه ی مکاشفه عوالم مختلفه ی نامکشوف و تازه است و سیاه مشق هم یکی از همین ضرورت ها بوده است و توانسته در طول قرون و به ارامی از
شلوغی و شدت خودرا رهایی دهد و به خلوت باشکوه آثارمیرزا غلامرضا برساندو وحدتی متعالی را در خلوتی مثال زدنی کشف وعرضه کند تاآنجاکه همچون فاتحی پیروزبه خود ببالدو بسراید:
پادشاه ممـالک خطیم صفحه مشق ،قلمرو ماست
این خلاصه یی بود از مباحث ومطالب مطروحه دراین جلسه دراین جلسه و نشست که همراه بانمایش آثاری از سیاه مشق های قدماو متاخرین بانجام رسید ومورداستقبال حاضرین قرار گرفت ،و سخنران تلاش کرد بانگاهی اجمالی توضیحاتی مختصر درمورد هرتابلو ارایه کند .بخصوص انواع عنوان گذاری سیاه مشق را همچون : سیاه مشق تمرینی - سیاه مشق های بی مضمون - سیاه مشق های بامضمون - سیاه مشق منظم - سیاه مشق نامنظم - سیاه مشق خلوت - سیاه مشق جلوت - سیاه مشق مکرر و مورب - سیاه مشق افقی - سیاه مشق چندوجهی - سیاه مشق های قطعه گونه - سیاه مشق های بدون تکرار- سیاه مشق های تزیینی - سیاه مشق های باتاکید- سیاه مشق های عمدی - سیاه مشق های بدون نقطه - سیاه مشق های حاشیه دارو نطباق هرکدام را از آنها راروی آثارشرح کرد .
و امید که برگزاری چنین نشست هایی مداومت داشته باشد و خیل جوانان و هنرجویان و علاقمندان چنین مباحثی خوشه چین آن باشند ./ انشاله.