تاریخ خبر:سه شنبه 25 شهريور 1393 - 14:06
کد خبر:3823
در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد:
هم‌اندیشی و نشست مشاوران مطالعات محتوایی موزه‌ها

هم اندیشی و نشست مشاوران مطالعات محتوایی موزه ها صبح امروز با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی،محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه ها و جمعی از کارشناسان ...

هم اندیشی و نشست مشاوران مطالعات محتوایی موزه ها صبح امروز با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه ها و جمعی از کارشناسان این حوزه در موزه ظروف مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آغاز شد. 

به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد این نشست یک روزه به هدف هم اندیشی در خصوص مطالعات محتوایی موزه ها و برگزاری کارگاه آموزشی در این خصوص برای موزه داران و علاقه مندان به این حوزه برپا شده است.

در نشست مشاوران مطالعات محتوایی موزه ها به طور ویژه در خصوص اهمیت و جایگاه سناریو در موزه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

گفتنی است، تدوین سناریو و فرآیند آن، اهمیت و جایگاه سناریو در موزه، شیوه های چیدمان و معرفی در موزه، طرح جامع موزه و تبدیل سناریو به بیان موزه ای عناوین سخنرانی این نشست است.

 

موزه‌ها باید مخاطب‌محور شوند 

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت پژوهش در امور موزه، گفت: باید به سمت موزه های مخاطب محور حرکت کنیم.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی صبح امروز در نشست مشاوران مطالعات محتوایی موزه ها که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در حال برگزاری است، گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه میراث فرهنگی طی سالهای گذشته مغفول واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی برگزاری مستمر کارگاه های آموزشی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: برگزاری چنین نشست هایی به هم اندیشی و همافزایی بین کارشناسان و متخصصان می انجامد و در نهایت فواید و اثرات مثبتی را در مباحث تخصصی خواهد داشت.

وی ادامه داد: موزه ها در دنیای امروز به سمت موزه های مخاطب محور حرکت می کنند و ما هم باید در کشور به دنبال موزه هایی با این کارکرد باشیم.

طالبیان با اشاره به تفسیر ایکوم از موزه به عنوان محلی برای آفرینش، تصریح کرد: موزه محلی برای حضور مردم، گردشگران و نخبگان است، باید شرایطی ایجاد شود که افراد در هر بار مراجعه به موزه اطلاعات جدیدی را دریافت کنند و بتوانند با موزه ارتباط برقرار کنند.

معاون میراث فرهنگی بازبینی شیوه نامه ها و دستورالعمل های مربوط به موزه را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: بدون پژوهش دستیابی به هیچ یک از اهداف در بحث موزه میسر      نمی شود، انچه مسلم است طی سالهای گذشته با حوزه پژوهش کم توجهی شده است و ما امیدواریم جریان پژوهش در امور موزه احیاء شود.

وی با بیان اینکه پژوهش موزه را پویا و فعال می کند، افزود: استمرار کارگاههای آموزشی و همچنین عبور از موزه های کمی و رسیدن به موزه های کیفی از جمله اهدافی است که در معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه ها با جدیت دنبال می شود.

 

طراحی سناریو مهمترین بخش ایجاد یک موزه است 

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی گفت: طراحی یک سناریو خوب مهمترین و اصلی ترین بخش موزه است.

محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست مشاوران مطالعات محتوایی موزه‌ها در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت: سناریو موزه هنوز در کشور ما ناشناخته است، آیا اگر موزه دارای تجهیزات و امکانات زیادی باشد می توان گفت یک موزه خوب داریم، موزه مانند یک مهمانی است که خوب بودنش به غذا و ظرف نیست بلکه به صفا و فضای صمیمانه آن بستگی دارد.

سخنرانی بهشتی در موضوع اهمیت و جایگاه سناریو در موزه اینگونه ادامه پیدا کرد: سناریو مهمترین و اصلی ترین بخش موزه است چراکه سناریو کمک می کند موزه به معنای واقعه کلمه تبدیل به موزه شود و کارایی خود را داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه افرادی که بتوانند سناریو خوب برای موزه طراحی کنند محدود هستند، اضافه کرد: یک سناریو خوب تضمین کننده تحقق کیفیت در موزه است.

وی آثار تاریخی را همچون اشعاری گویا دانست و ادامه داد: شرط اول برای طراحی سناریو یک موزه این است که اهل شعر باشیم و نسبت به چیزی که جز با شعر قابل بیان نیست اهل مشاهده شویم.

بهشتی تصریح کرد: با گذراندن دوره  نمی شود به این جایگاه در طراحی سناریو موزه رسید. در موزه چاره‌ای جز سرودن شعر نیست، موزه یعنی سرودن شعر و این یک دلیل خوب برای توجه طراحی سناریو موزه است

 

موزه‌ها دارای هدف اولیه و طراحی مناسب نیستند 

مدیرکل امور موزه ها گفت: طراحی موزه های ما دچار مشکل است و موزه ها دارای هدف اولیه نیستند.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در هم اندیشی و نشست مشاوران مطالعات محتوایی موزه ها با اشاره به نواقص موجود در موزه های کشور، گفت: در یک موزه بسیاری از عناصر باید هماهنگ باشند تا این هماهنگی موجب یک اتفاق خوب شود.

وی ادامه داد: موزه های ما لبریز از اشیا و آثار غنی است که این موضوع موجب شده که ما نیازی به تفکر در مورد مسائل دیگر موزه احساس نکنیم، ما موزه داران از یک سو خوشبخت بوده ایم چراکه زندگی طولانی و تاریخ کهنی در این سرزمین جراین داشته و انبوهی از آثار را برای ما به ارمغان آورده است، اما ما فقط به فکر حفاظت و نگهداری از این اشیا بوده ایم و به درست دیده شدن آنها کمکی نکرده ایم.

کارگر تصریح کرد: با امروز همه تعاریف و مسائلی که در ارتباط با موزه بوده مربوط به نگهداری و حفاظت از اشیاء و آثار بوده است و کارکرد این آثار مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیرکل امور موزه‌ها تصریح کرد: با این وضعیت اگر روزی همه موزه ها تعطیل شود هیچ خللی در زندگی مردم به وجود نمی آید چراکه تاثیرگذاری موزه در زندگی مردم مورد توجه و اهمیت نبوده است.

وی افزود: این موضوع باعث می شود ما احساس خطر کنیم که چرا موزه های ما با این غنای فرهنگی و تاریخی در نظام آموزشی، اجتماعی، در فکر مدیران جامعه و عامه مردم تاثیرگذار نیستند.

کارگر گفت: ما در هنر و نوآوری و حل مشکلات اقتصادی مردم هم تاثیری نداریم و تنها به عنوان نگهبان این آثار هستیم.

مدیرکل امور موزه ها یادآور شد: با بررسی این موضوعات به این نکته رسیدیم که طراحی موزه های ما دارای مشکل است و موزه ها دارای سناریو و هدف اولیه نیستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از موزه های ما به چشم انداز و اهداف کلان ایجاد نشده است، ادامه داد: اساس شکل گیری هر اتفاقی سناریو است و برای رسیدن به سناریو خوب ما نیازمند مقدماتی هستیم.

کارگر تصریح کرد: برای طراحی سناریو موزه ما در اداره کل موزه ها یک منبع فارسی تولید کردیم تا با استفاده از این منبع از سناریو موزه را برای بیان موزه ای و شیوه های معرفی آثار استفاده کنیم.

مدیرکل امور موزه ها در پایان از انتشار مجله موزه داری خبر داد و افزود: کارگاه هایی با محوریت طراحی سناریو و مطالعات محتوایی موزه به شکل مستمر برگزار خواهد شد.