تاریخ خبر:يکشنبه 23 آذر 1399 - 12:23
کد خبر:7463
معرفی تابلو "چهره ها "/موزه استاد بهزاد

معرفی تابلو "چهره ها "

نگارنده : زینب گودرزی – کارشناس موزه استاد بهزاد

عکاس : جواد نجف علیزاده


🔹درسالن «طراحی ها » واقع در راهروی ورودی موزه استاد بهزاد اثری به نام «چهره ها» در ابعاد 49×42 سانتی متروجود دارد که با تکنیک طراحی با زغال روی مقوای نخودی رنگ کار شده است .

🔹از آنجایی که استاد حسین بهزاد مینیاتور سالیان سال به فکر ایجاد تغییردر هنر نگارگری ایرانی بود و تغییرات جزیی هم در این زمینه ایجاد کرده بود که البته برایش راضی کننده نبود، پس از سفرسیزده ماهه خود به فرانسه در سال 1314خورشیدی ، به جستجو و پژوهش در آثار نقاشان شرق و غرب در موزه های مختلف فرانسه پرداخت و به این نتیجه رسید که تنها چیزی که می تواند باعث تغییری قابل توجه درنگارگری ایرانی کنند و این هنر را از تگرار مکررات در بیاورد « طراحی» است.

🔸بنابراین تحفه ای که ازاین سفر با خود به ارمغان آورد ه بود ، تجربه های گوناگون چه درزمینه طراحی ،چه به صورت کارهای کامل و چه پیش طرح برای نقاشی هایش بود.


به همین جهت در طراحی ها و نقاشی های استاد حسین بهزاد ، تناسبات و قوانین آناتومی تا حد زیادی رعایت شده و این خود وجه تمایزیست بین آثار ایشان و آثاری که از گذشته باقی مانده است.

از طرفی، طراحی در لغت به دانش ایجاد یک طرح ازتصویری ذهنی، خیالی یا واقعی است که در هنرهای تجسمی به صورت یه اثر مستقل یا به عنوان پیش طرحی برای یک اثر هنری انجام می گیرد و در مجموع می توان گفت که طراحی دردو حوزه کلی drawing وdesign مطرح می شود .


طراحی «چهره ها» در حوزه drawing کار شده چرا که شامل برداشت های شخصی نقاش و احساسات فی البداهه تجربه های آزاد ایشان از موضوع، با بیان مستقل و به روش ویژه خود می باشد.

در این طراحی، نه حالت از چهره چهارمرد درقسمت های مختلف صفحه دیده می شود. دربالای صفحه سمت راست ،چهره سه رخ مردی که کلاه بر سردارد، دیده می شود . همین مرد با ابعاد کوچکتری درسمت راست و پایین صفحه به صورت تمام رخ ودر حالی که به پایین نگاه می کند به تصویر درآمده است .

در قسمت بالاسمت چپ صفحه، چهره تمام رخ مرد جوانیست که با نگاهی رو به بالا ترسیم شده و درقسمت میانی اثر ، چهره همین مرد با حالتی که گویا به آسمان می نگرد به تصویر درآمده است.
در قسمت میانی و چپ صفحه ، دوچهره سه رخ از یک مرد، یکی با عینک که به سمت پایین می نگرد ودیگری که به رو به رو نگاه می کند به تصویر درآمده است.
در قسمت پایین اثر چهره یک مرد از سه زاویه ترسیم شده است.در سمت چپ تصویر نیم تنه مردی با زاویه نیم رخ به تصویر در آمده .

طراحی دیگری ازصورت همین مرد به حالت سه رخ که به بالا می نگرد، در میانه صفحه دیده می شود و در سمت راست صفحه مجددا چهره نیم رخ همین مرد تصویر شده است.
در اثرمذکور، استاد بهزاد از طراحی خطی و تکنیک سایه روشن محو استفاده کرده ،
بطوریکه خطوط حالتی محو و بعد دار دارند .