تاریخ خبر:سه شنبه 10 تير 1399 - 12:33
کد خبر:7233
دیدگاه آیدین آغداشلو (نقاش معاصر) و استاد مجید مهرگان نگارگر معاصر دربارة استاد فرشچیان

دیدگاه آیدین آغداشلو(نقاش معاصر) دربارة استاد فرشچیان
موزه فرشچیان
برگرفته از کتاب نگار جاویدان، نویسنده امیر رضائی نبرد
گردآوری :مهناز اسدالله

استاد محمود فرشچیان آخرین اصلاحگر و تغییر دهندة تأثیرگذار و صاحب سبک در عرصة‌ نگارگری معاصر ایران است او تغییراتی را شالوده‌گذاری کرد که چند سالی باید طول می‌کشید تا بتواند جایگاه تازه و متفاوت خود را بیابد و تثبیت کند.
از حیث موضوعی آثار ایشان در طول چند دهه به تدریج تغییراتی بنیانی یافت، طرح چهره‌ها تغییر یافت و اندام‌ها بلندتر به تصویر درآمد جزئیات تزئینی سبک و سیاقی تازه پیداکرد و انسان به صورت موضوع همیشگی و اساسی نگارگری‌های او جایگاه خود را اعلام کرد.
جای تردید باقی نمانده است که نگارگری معاصر ایران، در حدی چشمگیر، مدیون و شکل گرفته از تأثیری است که این هنرمند مطرح و پرتوان و چیره‌دست از خود باقی گذاشته است.

🔺🔺🔺🔺

🔷نظر استاد مجید مهرگان نگارگر معاصر درباره استاد فرشچیان
برگرفته از کتاب نگار جاویدان، نویسنده امیر رضائی نبرد
گردآوری: سیده فاطمه اسدی

هنر نقاشی ایران دارای زوایای ناشناخته ای است که تنها به یمن آشنایی کامل با فرهنگ ایران و آسیای غربی و هنرمندان برجسته آن می توان به آن ها دست یافت.
امروز نیز مردی با انگشتان گهرریز و قدسی و آشنا به رموز معرفی جلوه های عرفانی، قلم عشق می زند و به ترسیم سالکان طریقت و رهروان عرش اولیا پرداخته و منادی هنر و اصالت های ماندگار این سرزمین اهورایی شده است و از این رهگذر، بر صفحات زرین هنر و ادب مرز و بوم خویش افزوده است. در تابلوی معروف" پنجمین روز آفرینش" استاد با الهام دقیق از مضامین قرآنی و نگاره های مختلف، پرندگان را با زیبایی مطلق ارایه کرده است. در اثر دیگر ایشان،"عصر عاشورا" باز از مضامین و رویدادهای تاریخی و مذهبی الهام گرفته اند و به شیوه ای کاملا استادانه، این وقایع به تصویر کشیده شده اند. استاد در این اثر جاویدان توانسته است با بهره گیری از ترکیب های زیبا و در عین ساده و خالص و با استفاده از ذوالجناح، اسب حضرت امام حسین(ع) پیام آزاده کربلا و سالار شهیدان را به خوبی منتقل کند. در اثر دیگر ایشان"شهید" برای بیان مفاهیم عالی انسانی و جایگاه رفیع شهادت، از عناصر اساطیری ایران زمین به خوبی استفاده شده است.
آثار استاد فرشچیان بطور کل، صورت ازلی نگارگری ایرانی اند.


شوریدگی رنگ های درهم دویده اش سرشار از جوانی و شادابی است. از برگ و بال پرندگان و گل و مرغش، شهوت نجابت و موهبت صلابت می بارد. فرش ایرانی می گسترد و از هر گوشه طبیعت و بهار، موسیقی و سماع می آفریند. این استاد بزرگ از تاثیر غرب با کیفیتی مثبت روی بر نمی تابد. انعطافی خردمندانه دارد و اثر می پذیرد شیوه"خیس در خیس" آبرنگ و نقاشی با مرکب، بهره گیری خفیف از ژرفانمایی را ، اما اصالت را نمی بازد. نماینده شایسته هنر مقدس در کشورهای دیگر می شود تاثیر می گذارد و به شیوه ای مثبت اثر می پذیرد. آثار استاد، اوج نگارگری معاصر کلاسیک و از لحاظ تاریخی، تمامیت آن است.
یادآور میشود مجموعه آثار نگارگری استاد محمود فرشچیان در موزه هنری فرشچیان در کاخ موزه سعدآباد نگهداری می شود و پذیرایی علاقمندان به هنر فاخر نگارگری و مینیاتور ایرانی است.