تالار انتظار کوچک – سرسرای طبقه اول

تالار انتظار کوچک – سرسرای طبقه اول
  • کد مطلب: 4637
  • تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 شهريور 1395 - 13:16

تالار انتظار کوچک

این تالار به همراه سالن های همجوار آن، تنها قسمت هایی از سرسرای اول می باشند که مستقیماً امکان دسترسی به محوطه بیرونی کاخ را علاوه بر ورودیه اصلی دارا می باشند. از سوی دیگر وجود دو در بسیار زیبا و مزین به تصاویر نقاشی شده (سبک رومی) امکان ارتباط مستقیم این فضا را با دفاتر کار همجوار و سالن بازی (اسنوکر) ویژه کاخ فراهم می آورد.

این تالار توسط فرشی با تار و پود پنبه و پرز پشم و ابعاد حدود 56 مترمربع، اثر اساتید بافنده کارگاه ارجمند (کرمان) متعلق به اواخر قرن 14 ه.ش، پوشانیده شده است.  نقش گل های شاه عباسی در رنگ کرم زمینه آن بسیار خودنمایی می کند. 

لوستر: کریستال- نقره آویز در این تالار دقیقاً هماهنگ با لوستر ها و دیوارکوب های نصب شده در سرسرای اول انتخاب گردیده است. سایر تزئینات و دکوراسیون این فضا شامل:

- تابلو نقاشی رنگ روغن اثر آبراهام لامبِرتز ون دِن تمپل (Abraham Lambertsz van den Tempel) نقاش عصر طلائی هلند می باشد. براساس پلاک نصب شده در پائین تابلو، این هنرمند در سال 1622م. در شهر لیوواردن (Leeuwarden) بدنیا آمده، اما بعدها جهت ادامه زندگی به شهر آمستردام (Amsterdam) نقل مکان می نماید. وی در سال 1672م. در همین شهر دارفانی را وداع می گوید. آبراهام لامبِرتز ون دِن تمپل (Abraham Lambertsz van den Tempel) نقاشی را از پدرش آموخت، سوژه اصلی آثار اولیه این هنرمند بیشتر شامل صحنه های کتاب مقدس می شد، اما او خیلی زود تبدیل به نقاش چیره دستی در خلق آثار پرتره گردید.

- تَپ اِستری(Tapestry)  اثر هنرمندان فرانسوی (احتمالاً قرن 17م.) با تارهایی از جنس پشم و پودهای ترکیبی از جنس پشم / ابریشم بر روی دیوار این تالار نصب می باشد. معمولاً الگوهای این نوع پرده‌ها را با استفاده از جوهر روی زمینه اصلی رنگ آمیزی می‌کنند، سپس بافنده آن از قسمت پشت پرده به بافتن ادامه می‌دهد. تَپ اِستری(Tapestry)  دراصل یک نوع هنر سنتی به حساب آمده و با کمک یک دار عمودی خلق می شود. نخ های مورد استفاده در بافت آن را معمولاً از جنس پشم یا کتان انتخاب می کنند، اما ممکن است از ابریشم، طلا، نقره و ... نیز در این نوع بافت استفاده شود. در ابتدا تَپ اِستری(Tapestry)  جنبه کاربردی داشت. در آن زمان برای محافظت و ممانعت از ورود رطوب و سرما به فضاهای داخلی و یا تقسیم فضاهای بزرگتر به کوچکتر از این نوع بافت ها برروی دیوارهای بنا استفاده می گردید، اما به تدریج این هنر صرفاً جنبه تزئینی پیدا نمود به طوری که اندازه و نوع الیاف به کاررفته در بافت تَپ اِستری(Tapestry)  خبر از قدرت و ثروت مالک آن می داد. لازم به ذکر است که در بخش رویه مجموعه مبلمان چیدمان شده در این تالار نیز، از هنر دوخت گوبلن فرانسوی به سبک لویی پانزدهم به زیبایی استفاده شده است.

- یک عدد میز تحریر چوبی سیلندری بسیار ظریف و زیبا با تزئینات افزوده برنزی در یکی از اضلاع این تالار خودنمایی می کند. وجود نشان پی. سورمانی(P. Sormani)  برروی برخی از قطعات این شی نشان از کارگاه ساخت آن دارد. موسس این کارگاه بسیار معروف دکوراسیون و مبلمان فرانسوی کسی نیست جز، پُل سورمانی (Paul Sormani) ونیزی (1877- 1817م.). او پس از نقل مکان به فرانسه و تاسیس کارگاهی (1847م.) در پاریس به جرگه معروف ترین سازندگان کابینت و مبلمان جهان پیوست. تخصص اصلی سورمانی (Sormani) ساخت مبلمان سبک لوئی پانزدهم و شانزدهم بود. پس از مرگ وی (1877م.) همسر و پسرش چارلز سورمانی (Charles Sormani) با انتقال کارگاه اولیه به مکان دیگری، شغل او را ادامه دادند، اما از این به بعد تولیدات این کارگاه با حک نوشته “Veuve Sormani & Fils” به دنیا عرضه گردید.

تزئینات کوچک و ظریف این تالار مانند:

- یک جفت مجسمه گوزن برنزی که برروی پایه ای از جنس چوب آبنوس ثابت گردیده اند، و در بخش هایی از شاخ و گردن آنها از سنگ کوارتز سفید استفاده شده است. پلاک ریز موجود برروی پایه آنها با حک نام چومت (Chaumet) نشان از کارگاه جواهرسازی بسیار معروفی به همین نام در کشور فرانسه دارد. این کارگاه در سال 1780م. توسط ماریِ اتیِنِ نیتوت (Marie-Étienne Nitot) تاسیس گردید. وی نه تنها موسس این کارگاه، بلکه جواهرساز رسمی دربار ناپلئون نیز بود. در کارنامه کاری وی از طراح تاج معروف ناپلئون و سازنده ست جواهرات مراسم ازدواج ملکه ژوزفین نیز یاد شده است.

- وجود آثاری نظیر شمعدان تک شاخه در فرم شاخه گل صد تومانی، وزنه کاغذ به شکل سیب و تک شاخه گل نیلوفر آبی، با استفاده از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هنر آثار بُنسای (سبک آسیای شرقی) را در این تالار به رخ می کشد. معمولاً آثار خلق شده توسط هنرمندان این رشته از مازاد سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به کاررفته در سایر هنرهای دستی و سنتی (دورریز) پدیدار می شود. سنگ هایی همچون آمیتیست Amethyst، جید/یشمJade ، سنگ خزه Moss Agate، عقیق Carnelian، فیروزه Turquoise،  کوارتز Quartz، لاجورد Lapis lazuli، مرجان Coral و ... در طیف های رنگی متفاوت جزو سنگ هایی هستند که در ترکیب ساخت این آثار نقش بسزایی دارند.

باتوجه به اسناد و مدارک موجود از بخش پلکان ایوان جنوبی، در دهه 30 ه.ش گچبری های زیبائی در این قسمت وجود داشت، اما در پی تغییرات و مرمت های انجام شده در تمامی قسمت های بنا، ظاهراً این تزئینات نیز حذف گردید.

- براساس اسناد و تصاویر بدست آمده درخصوص رخدادهای تاریخی مربوط به این تالار می توان ذکر نمود که، عکس یادبودی به مناسبت تشکیل جلسه ای از سوی محمدرضا پهلوی با عده ای از امراء و افسران با محوریت موضوع کودتای 28 مرداد 1332ه.ش در پلکان و تراس همجوار به این بخش، موجود است.