دفتر کار محمدرضا پهلوی- سرسرای طبقه اول

دفتر کار محمدرضا پهلوی- سرسرای طبقه اول
  • کد مطلب: 4636
  • تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 شهريور 1395 - 13:02

شاخص ترین هنر معماری به کارگرفته شده در بخش سقف این دفتر و بعضی از دیگر تالارهای این کاخ، استفاده از هنر گچبری معروف به سبک لب شور می باشد. در این روش ابتدا لایه ای از اُخرا زیر ورق طلا کشیده و سپس ورق طلا برروی آن چسبانده می شود. مرحله چسباندن این ورقه های بسیار نازک طلا به طلاچسبانی نیز معروف است. دیوارهای این تالار نیز همانند بخش های مجاور پارچه پوش بوده و پنجره های آن نیز به شیشه های ضدگلوله مجهز می باشد.

در این دفتر فرش بافت ارجمند کرمان (اواخر14 ه.ش) با ابعاد حدودی 74 مترمربع دارای طرح لچک- ترنج به همراه نقوشی از گل و بوته با استفاده از تار و پود پنبه و پرز پشم گسترانیده شده است. در این فرش غالباً رنگ های سبز (زمینه)، لاکی، آبی، صورتی و ... دیده می شود.

لوسترها و دیوارکوب های این تالار از جنس کریستال- برنز ساخته شده اند. تمامی تابلوی های نصب شده در این دفتر اثر هنرمندان اروپایی است. درمیان این آثار می توان به یکی از قدیمی ترین تابلوهای این کاخ با تاریخ ثبت شده 1623م. زیر آن اثر هنرمند ایتالیایی آنیِلو فالکونه (Aniello Falcone)،  با عنوان نبرد لوتزن (LA BATTAGLIA DI LUTZEN) متعلق به قرن 17م. اشاره نمود. این هنرمند نقاش پیرو مدرسه ناپلی (Neapolitian school) در سال های 1666-1600م. در ناپل ایتالیا زندگی می نمود. وی در این تابلو بخشی از صحنه نبرد لوتزن(Lutzen)  را به تصویر کشیده شده است. این نبرد در تاریخ این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، زیرا از یک سو از مهم ترین نبردهای است که حدود سی ساله بین دو مذهب کاتولیک و پروستان ایجاد شده بود و از سوی دیگر رقابتی بین حکومت های هایسبورگ، اتریش و اسپانیا با دیگر قدرت های منطقه مانند فرانسه، هلند، دانمارک و سوئد را به نمایش می گذاشت. در تاریخ از این جنگ ها به کشمکش های هایسبورگ – فرانسه نیز یاد می شود. (امروزه منطقه لوتزن/Lutzen  براساس آخرین تقسیمات جغرافیایی در کشور آلمان قرار دارد.)، برخی از آثار آنیِلو فالکونه (Aniello Falcone) را می توان در کلیسای جامع ناپل (The Cathedral of Naples)، موزه هایی همچون لوور (Louvre) ،  پرادو (Prado) و ... پیدا نمود. سایر تابلوها این تالار شامل موارد زیر می گردد:

1-    تابلوی رنگ روغن اثر ویلم استیلینک  (W. Steelink) هنرمند هلندی (1928-1856م.) که در بخش پائینی اثر نوشته on the heath (در سلامت) بر روی پلاک کاملاً مشهود است. موضوع این اثر، مناظر زیبای روستای هِیز (Heeze) واقع در شمال کشور هلند می باشد. این هنرمند در ابتدا به کشیدن پرتره، موضوعات منظره و نقاشی های تاریخی می پرداخت اما به دلیل علاقه خاص وی به گوسفندان و چوپانان همواره در آثار ویلم استیلینک (W. Steelink) می توان سوژه های این چنینی را مشاهد نمائیم.

2-    تابلوی رنگ روغن با عنوان یک وعده غذای رضایت بخش (A Satisfying meal) اثر چارلز میر وب (Charles Meer Webb) هنرمند انگلیسی که در سال های 1895-1830م. می زیسته است. وی در خلق آثارش از سبک کلاسیک آکادمیک (Academic artist) پیروی می نمود. درخصوص بیوگرافی این هنرمند می توان گفت که او دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته هنرهای زیبا از مراکز علمی- هنری شهرهای آمستردام، آنتورپ (Antwerp) و دوسلدورف (Dusseldorf) می باشد. به همین خاطر ایشان بخشی از دوران کاری و زندگی خود را در شهرهای همچون آنتورپ (Antwerp)، دوسلدورف  (Dusseldorf) و کلوه (Kleve) بسر برد. چارلز میر وب (Charles Meer Webb) در این دوران نمایشگاه های زیادی از آثار خود برگزار کرد. وی در سال 1870م. موفق به کسب مدال نقره از نمایشگاهی در لندن گردید. امروزه تعدادی از آثار وب (Webb) را می توان در موزه های کشورهای اروپائی و آمریکائی مشاهده نمود.

3-    تابلوی رنگ روغن اثر نقاش هلندی (1881-1822م.) جان وَن دِ کِرخُوِ(Jan Van de Kerkhove)   که در کنار امضاء تاریخ 1875م. به وضوح قابل مشاهد است. وی گرچه خود نقاش مشهوری بود اما، بیشتر به سبب انتشار آثار پسرش فریدریک وَن دِ کِرخُوِ(Frédéric Van de Kerkhove)   که در سن 10 سالگی فوت کرد، شناخته شده است. این هنرمند گاهی اوقات از املاء Vandekerkhove نیز در زیر آثارش استفاده می نمود، که در بخش پایینی اثر موجود در این دفتر نیز این نوع امضاء کاملاٌ مشهود است.

سایر تزئینات و دکوراسیون این فضا شامل:

- از مجموعه میزهای این تالار چهار عدد از آنها نشان کارگاه مرسیه فررز (Mercier Freres) را دارا هستند. در زیر صفحه اصلی یکی از این میزها که دارای رویه چوبی سیاه رنگ (تصاویر فرهنگ کشور ژاپن) و اسکلت برنزی (طلائی) است، متنی به زبان چینی باستان به همراه نام مرسیه فررز (Mercier Freres) به چشم می خورد، که درواقع تلفیق دو هنر بسیار متفاوت کشور فرانسه (اسکلت برنزی) و کشور ژاپن (صفحه اصلی) را به نمایش گذارده است. کارگاه ساخت دکوراسیون و مبلمان، مِرسیه فِرِرز (Mercier Freres) در سال 1828م. توسط آندره مرسیه(Andre Mercier)  در شهر پاریس تاسیس و تا سال 1985م. به کار خود ادامه داد. آثار ساخته شده توسط این کارگاه به دلیل ارزش هنری بسیار بالا، همواره مورد پسند درباریان (مانند خاندان سلطنتی ایران) و افراد مشهور بود. علاوه بر این آثار یک عدد ویترین چوبی- شیشه ای نیز با نشان مِرسیه فِرِرز (Mercier Freres) در این دفتر وجود دارد.

- کمد های کناری با رویه سنگ مرمر از جنس چوب به همراه تزئینات برنزی، به کار رفته در دکوراسیون این بخش نیز دارای مُهر لیکولز(Lecoules)  می باشند. این مهر اشاره به آن دارد که این شی متعلق به کلکسیونر،  مجموعه دار و تاجر آثار عتیقه معروف فرانسوی، پیر لیکولز (Pierre Lecoules) است.

- در روی میزکار مجسمه برنزی از محمدرضا پهلوی سوار بر اسب (دینو ادیتوری) قرارداد. این اثر هدیه ای است که در سپتامبر 1977م. از سوی کشور ایتالیا (رُم) داده شده است. در قسمت زیرین پایه آن متنی به زبان انگلیسی برروی پلاک فلزی حک گردیده که در آن اشاره به انقلاب شاه و مردم داشته و این حرکت را با جملاتی همچون باهیچ مرزی توسط اقیانوس، کوه یا رودخانه محدود نمی گردد، این شروع یک تمدن باشکوه بشری در هزاره سوم است و ... توصیف نموده است.

- از تزئینات کوچک و ظریف این دفتر می توان به ظروف چینی سِور/Sevres (کارخانه سِور/Sevres واقع در کشور فرانسه که از اوایل قرن 18.م فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد.) و شمعدان برنزی- طلایی به شکل پیکره پسربچه که در بخش گوشه راست پایه آن با حک نام هِنری دیسون (Henry Dasson) و تاریخ 1880م. اشاره به کارگاه تخصصی بسیار معروف هِنری دیسون (Henry Dasson) فرانسوی دارد اشاره نمود.  

- براساس اسناد و تصاویر بدست آمده در این تالار شاه در نشست خبری با خبرنگاران در دهه 50 ه.ش شرکت نمود.